Nils Schmeling
Managing Partner bij Customer Excellence consultancy N3Wstrategy
Een boek om op de werkvloer te gebruiken en niet voor in de boekenkast, zo begint Thom Luijben in het voorwoord. En zo ervaar ik Het Groot Verbeterboek ook. Als handig hulpmiddel met zijn theorieën over verbeteren en de ruim 120 tools, is het mij vooral van dienst tijdens de voorbereiding van veranderingen. Dat de schrijvers veel praktijkervaring hebben, blijkt uit hun toevoeging van de ‘onderstroom’ om gedrag te beïnvloeden en om mensen ‘mee te krijgen’.
Uitgangspunt zijn vooral procesprestaties en employee engagement tools. Vanuit mijn eigen praktijkervaring zou ik de bewuste en onbewuste klantverwachting nog als centraal uitgangspunt voor veranderingen toevoegen. Het boek bevat heldere symbolen waarmee tools herkenbaar zijn voor de benodigde situatie. Het enige verbeterpunt is dat er geen keuze van de belangrijkste tools of van inzichten van de schrijvers zelf in verwerkt is. Wat mij betreft een goed en praktisch boek, waarbij enige basiskennis van veranderen wel een vereiste is.
8
Conrad van Pruijssen
Management Consultant bij Ordina
Het Groot Verbeterboek is voor mij een soort thuiskomen. Alles wat er in staat ken ik, het is nu alleen mooi ingedeeld en gemakkelijk te vinden, als een mooie gereedschapskist. Met als belangrijkste les: succesvolle verbeteringen worden bereikt door samenwerken en niet door opleggen.
Ik vermoed dat iedereen die iets met veranderingen, mensen en processen doet alle modellen wel kent. Voor mij was het zinvoller geweest om één of twee praktijkcases te pakken. En dan te beschrijven welke modellen er zijn toegepast, wat de valkuilen zijn en hoe je kunt doorpakken om succesvol te zijn.
Voor mensen die nog geen ervaring hebben met verander- en verbetertrajecten denk ik dat het handig is om de beste tools in één boek te hebben. Maar kan ik me voorstellen dat het toch nog niet zo gemakkelijk is om deze in de praktijk toe te passen, omdat de uitleg over verbeter- en verandertrajecten te kort en te theoretisch is.
7,5
Ronald Schalkwijk
Transformatie-, programma- en projectmanager bij ATOS SI Application Management & Operations
Het Groot Verbeterboek onderscheidt zich al in hoofdstuk 1 van andere management-begrip-procesmodellen boeken. De auteurs gaan uitvoerig in op het begrip verbeteren versus veranderen. Weliswaar is het geen verandermanagementboek. Daarvoor dien je terug te vallen op de bekende literatuur. Het model van boven-, midden- en onderstroom is al langer bekend en verwijzing naar de vele auteurs op dit gebied kan beter. Niettemin blijft het een prima introductie voor de lezer die er niet bekend mee is. Het creëert een stuk bewustzijn. Het laat zien hoe je ratio (bedrijfskundig) en gevoel (veranderkundig) verbindt. Met een heel duidelijke regierol in de vorm van programmakunde als middenstroom. Een integrale aanpak als voorwaarde voor succes.
Na deze uiteenzetting volgen de nodige tools. Verwijzingen en samenhang tussen de tools is voorzien door tips. De modellen zijn duidelijk van opzet. Hoewel de literatuurverwijzingen echter beter kunnen, toch een aanrader als aanvulling op de bestaande literatuur.
7,5