Dave Kerpen beschrijft in zijn boek The Art of People 11 mensenkennisvaardigheden die we allemaal kunnen gebruiken.
Kerpen raakt wel eens gefrustreerd als iemand anders reageert dan hij had verwacht, of als hij een fout maakt in de communicatie met anderen. Hij wil hiervan leren en deze leerpunten met anderen delen. Uit die leerpunten heeft hij 11 vaardigheden afgeleid, die hij behandelt in The art of people. Elke vaardigheid bestaat uit een aantal acties en eindigt met FAST (First Action Steps to Take), waarmee je zelf aan de slag kunt.
Hij begint met Begrijpen van jezelf en van anderen, waarbij hij het enneagram als hulpmiddel gebruikt. Inzicht krijgen in jezelf, in je motivaties is een voorwaarde voor anderen begrijpen. Daarnaast zijn luisteren, vragen stellen en oprecht geïnteresseerd zijn in anderen belangrijk. De volgende vaardigheden zijn de juiste mensen ontmoeten, mensen lezen en verbinding maken met mensen. De beste vraag volgens Kerpen is: Hoe kan ik je helpen?
Vervolgens gaat Kerpen in op het beïnvloeden van mensen en het veranderen van hun gedachten. Een waardevol advies is weten wanneer je je mond moet houden en luistert. Nog zo’n vaardigheid: mensen inspireren. Je publiek inspireren gaat over hen, niet over jou. Mensen zijn niet geïnteresseerd in jou of je product, maar wat het doet met hen of hoe het hun dromen helpt vervullen.
Elke vaardigheid legt Kerpen uit aan de hand van anekdotes, van situaties die hij zelf heeft meegemaakt. Het kan iets zijn wat hij zelf deed of wat een ander deed voor hem. Neem de telefoniste die zijn klacht behandelt op zo’n manier dat hij meteen zijn woede voelt wegebben en blij is met de geboden hulp. Wat zij deed was zijn woorden spiegelen en zijn gevoelens valideren en daarvoor begrip tonen. Kerpen voelde zich meteen gehoord en begrepen, wat al een deel van de oplossing was.
Met al die voorbeelden die vooral over hemzelf gaan, is The art of people wel een ego-boek geworden, al geloof ik oprecht dat Kerpen de bedoeling heeft ons te helpen. Verwacht geen wetenschappelijk onderbouwd boek, maar een makkelijk leesbaar boek met tips. Haal eruit wat je kunt gebruiken, want we kunnen allemaal wel iets verbeteren aan onze mensenkennis. Nog los van of je daarmee alles bereikt wat je maar wilt.
Carla Verwijs is managementconsultant met een specialisatie in kennismanagement.
Over Carla Verwijs
Carla Verwijs is managementconsultant met een specialisatie in kennismanagement.