Een mooi voorbeeld van de professionaliteit in de Formule 1 is de bandenwissel. Alles moet kloppen om in de kortst mogelijke tijd de racewagen weer uit de pitstraat te krijgen. Met dit in gedachten hebben Jurriaan Kamer en Rini van Solingen een goed leesbaar en laagdrempelig boek met nuttige tips afgeleverd over de versnelling van organisatieverandering.
Het boek begint met een voorwoord van Robert Doornbos, zelf oud F1-coureur. Dat spreekt aan. Daarna volgen twee delen; een businessroman en een toelichting op het model VERSNEL. De businessroman gaat over een keukenboer ‘Kitchen Quick' van oprichter Henk Sneller. Hoofdpersoon Ronald wordt daar CEO. Na zijn indiensttreding ontstaan allerlei problemen rond de productie en levering van keukens.
Aan de hand van zes F1-race fasen, van ‘vrije training' tot ‘finishlijn', nemen de auteurs de lezer mee in het ontwikkelproces van Kitchen Quick. Met pieken en dalen en in de kortst mogelijke tijd ontwikkelt Kitchen Quick zich tot een betrouwbare keukenleverancier. Het motto: ‘Iedere keuken is een pitstop'.
In dit verhaal zijn ook weer bezoeken aan de F1 verweven. Die geven extra inzichten en maken de verbanden extra duidelijk. Leuk is ook de link die Van Solingen en Kamer leggen met de natuurwetten over snelheid en versnelling van Newton. Het verhaal leest lekker weg, want er zit tempo in met volop wendingen. Wie niet de tijd wil nemen voor het verhaal kan bovendien direct doorbladeren naar het VERSNEL-model. Dat model heeft zeven onderdelen waarin compact wordt uitgelegd wat je kunt doen om je organisatie extreem te versnellen. Formule X is een knap geschreven boek waarin verhaal en inzichten elkaar prima aanvullen.
Over Edwin Tuin
Edwin Tuin is veranderspecialist, universitair gastdocent Organisatietransformatie, eigenaar van adviesbureau De Veranderstrateeg en auteur.