Community-expert Maartje Blijleven bouwt al twee decennia aan succesvolle communities voor onder meer Endemol, KLM, Heineken en Nationale Postcode Loterij. Ook heeft ze eigen communities opgericht als IncludeNow en WomanTalkTech. Blijleven heeft haar ervaringen - en die van 37 andere community-experts - vastgelegd in het boek We love communities - Hoe je succesvol wordt met jouw online community.
We love communities maakt het niet moeilijker dan het is. De auteur laat je stap-voor-stap zien hoe je een (online) community begint en tot bloei brengt. Met ‘community' bedoelt de auteur een groep mensen met een gemeenschappelijke passie of zorg die zich graag verbinden met mensen met diezelfde passie of zorg. Dat kan lokaal, nationaal of internationaal zijn, want communities laten zich niet door grenzen beperken.
Volgens de auteur zijn communities ‘urgent' want ze spelen in op behoeftes van mensen in een snel veranderende wereld. In hectische onzekere omstandigheden zoeken steeds meer mensen naar houvast, gezamenlijkheid en betekenis. Ook zijn traditionele reclame-instrumenten minder effectief in het bereiken van mensen en hebben mensen meer vertrouwen in elkaar dan in politiek of media.
Nú is dus het ideale moment om een online community in te zetten om daarmee jouw doelen te bereiken en te groeien, zo schrijft de auteur. Sociale media en communities bieden bij uitstek de mogelijkheid om gelijkgestemde mensen onder elkaar te verbinden, over welk onderwerp dan ook: merk, goed doel, product, vereniging, hobby, milieu, etc. De auteur ziet daarbij een verschuiving van offline naar online communities, dus daar gaat dit boek vooral over.
Het We love communities 10-stappenplan ziet er als volgt uit:
1. Idee & onderzoek
2. Doelgroep & strategie
3. Soort community & platform
4. Start met passie
5. Content
6. Eerste leden & activatie
7. Gratis groeien
8. Groei door pr & promotie
9. Lovers not haters
10. Leren & optimaliseren
In tien hoofdstukken passeren verschillende soorten communities de revue. Zoals communities rondom een merk, product, passie of ideaal, communities voor personal branding, interne bedrijfscommunities tot communities voor kennis en onderzoek. De auteur gaat daarbij in op de verschillen tussen social media en online communities, anonieme en niet-anonieme en open en gesloten communities. Al lezende komen talloze adviezen langs. Van richt je op een niche, beschrijf je ideale doelgroep, werk met ‘smart' doelen tot kies de juiste naam en tone of voice en investeer voldoende in tijd en budget en het juiste platform.
De auteur heeft een vlot leesbaar boek geschreven met tal van praktische voorbeelden voor het opbouwen van een succesvolle community. Met concrete tips voor het werven, binden, boeien en activeren van leden, want dat blijkt in de praktijk een hele kunst te zijn. Met tientallen voorbeelden van communities van bedrijven als KLM Club China, Fornite, 180 Kingsday, Mc Donalds en Schiphol. En doorspekt met korte interviews met 37 community-experts over het succes van communities als Happy Single Mom, PartyWith en The Voice Of Holland.
Het boek sluit af met de hoofdstukken ‘wat levert een community je op' met een opsomming van voordelen die je helpen om het management te overtuigen, een samenvatting van het geheim van een succesvolle community en de next steps over nog meer hulp om de lezer op weg te helpen. Zo is er naast het boek een gratis een online cursus voor het leren toepassen van het 10-stappenplan. Ook kun je templates uit het boek downloaden van de webpagina www.welovecommunities.nl/extra.
We love communities is een praktisch ‘how to do' boek. Geschikt voor bedrijven van klein tot groot. Van zzp-ers die werken aan een expertstatus tot multinationals die de fanbase van hun merken willen vergroten. Een succesvolle community begint met passie, dat maakt het lezen van het boek wel duidelijk. Want zo zegt Oprah Winfrey in het boek: ‘Passion is energy. Feel the power that comes from focusing on what excites you.'
Over Sjors van Leeuwen
Sjors van Leeuwen (Indora Managementadvies) is adviseur, auteur en spreker op het gebied van klantgericht ondernemen, strategie en marketing. Door zijn ervaring is hij goed thuis in vele strategische vraagstukken en het toenemend belang van de ‘de klant’ als onderscheidende factor. Sjors schreef o.a. Wendbare strategie op één A4, Zorgmarketing in de praktijk en CRM in de praktijk.