Een community is voor Blijleven een groep mensen met een gemeenschappelijke passie of zorg die zich graag verbinden met mensen die daarover willen communiceren en daarin willen delen. De kracht van communities is dat ze ons in de virtuele wereld weer terugbrengen naar authenticiteit. Blijleven heeft voor haar boek 36 community experts geïnterviewd, die hun valkuilen en geheimen met haar deelden. Ze wil anderen helpen met het opzetten en laten groeien en bloeien van hun community.
De impact van massamediale communicatie neemt af. Duidelijke doelgroepen zijn er nauwelijks meer en ze worden steeds moeilijker vindbaar. De sociale media helpen mensen om zich laagdrempelig te verbinden, maar versterken individualisering en leiden tot vereenzaming omdat ze virtueel en niet persoonlijk zijn. Dat verklaart de populariteit van communities. Groepen waar we ons echt verbinden, waar we zenden en ontvangen, waar we gelijk zijn, de dialoog aangaan in plaats van debatten en discussies, waardoor we samen meer kunnen bereiken.
Op basis van haar ervaring ontwikkelde de auteur een 10-stappenplan voor de opzet en een succesvolle uitvoering van communities. Het stappenplan is niet verrassend, maar biedt wel de nodige structuur om met communities aan de slag te gaan. Want vanzelf komt het niet goed. De rest van het boek volgt de structuur van het stappenplan, onderbouwd met de inzichten van de auteur en gelardeerd door ontzettend veel praktijkervaring van de geïnterviewde experts.
Uit de enthousiaste beschrijvingen blijkt dat een community weliswaar gebruik maakt van een online platform, van techniek maar verder toch vooral een mensending is. De schrijfstijl is open en vlot en de vele voorbeelden bieden een scala aan mogelijkheden en ideeën om zelf mee aan de slag te gaan. De titel We love communities wordt dan ook op iedere pagina onderbouwd. Een lekker boek voor iedereen die dwaalt door het digitale woud en zoekt naar verbondenheid.
Over Nico Jong
Nico Jong is senior adviseur bij het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport.