Erik de Haan is van oorsprong fysicus en deed al psychofysisch onderzoek voor zijn PhD in 1994. Erik de Haan leidt het Ashridge Centre for Coaching aan de Hult International Business School in het Verenigd Koninkrijk en is tevens hoogleraar Organisatieontwikkeling aan de Vrije Universiteit in Amsterdam.
Meer over Erik de HaanRelationele coaching
Wegen naar meesterschap in helpende gesprekken
Paperback Nederlands 2007 1e druk 9789023243489Samenvatting
Relationele Coaching is een radicaal andere manier van kijken naar coaching, namelijk die welke de relatie centraal stelt, vanuit het perspectief van de coachee. Relationele coaching heeft een lange traditie maar krijgt in de afgelopen decennia betrouwbare onderzoeksresultaten als steun in de rug. 'Relationele Coaching' geeft de moderne executive coach tien geboden om het eigen vak nog beter uit te oefenen:
1. Zorg er in de eerste plaats voor niet te schaden;
2. Heb vertrouwen;
3. Committeer u met hart en ziel aan uw benadering, ook als u weet dat het niet uitmaakt welke professionele benadering u kiest;
4. Voed de hoop van uw coachee;
5. Bekijk de coaching vanuit uw coachee;
6. Werk aan uw coachingrelatie, bespreek haar expliciet;
7. Als het niet goed klikt, ga dan op zoek naar een vervanger;
8. Zorg goed voor jezelf;
9. Blijf zo fris en onbevangen mogelijk;
10. Maak u niet te veel zorgen over de specifieke dingen die u doet.
Dit boek laat zien hoe elk van deze motto's is onderbouwd door degelijk kwantitatief onderzoek.
'Relationele Coaching' geeft niet alleen een compleet overzicht van het vak en van de nieuwste ontwikkelingen, maar ook van de state of the art in andere opzichten. In het tweede deel presenteert dit boek nieuw kwantitatief en kwalitatief onderzoek naar effecten en ervaringen van coaching. En in het derde deel vindt de lezer een introductie tot de activiteiten die een goede coach maken en de mechanismen die toetsen dat coaches hun vak verstaan. Opleiding, accreditatie, supervisie en aanbevolen literatuur passeren hier de revue.
Specificaties
Lezersrecensies
Inhoudsopgave
Inleiding: de wegen van het coachen
1. Van intake naar interventie: de contouren van een ambacht
1.1 Coaching: een nieuwe trend?
1.2 Het ontwikkelen van een coachingrelatie
1.3 De organisatiecoach
1.4 Het speelveld van de coach
1.5 Een coach van binnen of buiten de organisatie?
1.6 Welke benadering voor wie?
2. Van stigma naar status: de groei van een professie
2.1 De exponentiële groei in de beoefening van coaching
2.2 Onderliggende maatschappelijke trends
2.3 Wat kunnen we leren van deze trends?
3. Van prijsvechten naar prijzen voor iedereen: de werkzame ingrediënten
3.1 Veel evidentie voor een grote effectiviteit
3.2 Geen verschil in effectiviteit tussen benaderingen
3.3 De werkzame bestanddelen zijn 'gemeenschappelijk'
3.4 Werkalliantie, therapeut en cliënt zijn de sterkst werkzame bestanddelen
4. Van interventie naar interactie: relationele coaching
4.1 Tien geboden voor de executive coach
4.2 Effectief coachen betekent relationeel coachen
4.3 De coachingrelatie als een aaneenschakeling van kritieke momenten
4.4 Relationeel coachen maakt verschil op kritieke momenten
Deel 2: de wegen van het onderzoeken
Inleiding: de wegen van het onderzoeken
5.Coachees aan het woord: welke interventies werken voor ons?
5.1 Inleiding
5.2 Beschrijving van het onderzoek
5.3 Kwantitatieve resultaten: behulpzaamheid blijkt een generieke ervaring te zijn
5.4 Kwalitatieve resultaten: waardering van het belang van de coachingrelatie
5.5 Conclusie
6. “Ik twijfel dus ik coach”: spannende momenten van beginnende coaches
6.1 Inleiding
6.2 Eerste indeling van de 80 momenten
6.3 Samenvatting in de vorm van een 'twijfelachtig' verhaal
6.4 Hoe met deze spannende momenten en twijfels om te gaan?
6.5 Conclusie
7. “Ik worstel en kom boven”: spannende momenten van ervaren coaches
7.1 Inleiding
7.2 Eerste indeling van de 78 momenten
7.3 Samenvatting in de vorm van een 'spannend' verhaal
7.4 Hoe met deze spannende en kritieke momenten om te gaan? 9
7.5 Conclusie
8. Coaches aan het woord: hoe om te gaan met spannende momenten?
met Andrew Day, Eddie Blass, Charlotte Sills & Colin Bertie
8.1 Inleiding
8.2 Beschrijving van het onderzoek
8.3 De temporele aspecten van de spannende momenten
8.4 Hoe met deze spannende momenten om te gaan: het gebruik van supervisie
8.5 Conclusie
Deel 3: de wegen naar meesterschap
Inleiding: de wegen naar meesterschap
9. Opleiding en accreditatie van de executive coach
9.1 Competentiegebieden van de coach
9.2 Coachopleidingen
9.3 Coachaccreditatie
10. Voortgaande professionele ontwikkeling van de executive coach
10.1 Individuele professionele ontwikkeling
10.2 Co-coaching en intercollegiale consultatie
10.3 Coach supervisie
11. Bibliotheek van de executive coach
11.1 Inleiding: over coachen en lezen
11.2 Een historisch overzicht in fictie
11.3 Hoogtepunten uit de coachingliteratuur
11.4 Hoogtepunten uit de psychotherapie
11.4.1 Herons Helping the cliënt: specifieke interventies die helpen
11.5 Boeken over de zorg voor de coach
12. Toekomst van de executive coach
12.1 De rol van onderzoek voor coaching
12.2 De rol van coaching voor arbeidsorganisaties
Bijlage A: 80 spannende momenten van beginnende coaches
Bijlage B: 78 spannende momenten van ervaren coaches
Bijlage C: casusbeschrijving Tamara
Bijlage D: verbatim transscriptie Ken
Bijlage E: gedragscode voor executive coaches
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan