Lees verder
CEO, Business Models Inc, internationaal adviesbureau voor strategie en businessmodel innovatie.
Meer over de auteursBusiness Model Shifts
6 wegen naar nieuwe waardecreatie voor klanten
Gebonden Nederlands 2020 1e druk 9789024434855Samenvatting
Stap weg van traditionele, verouderde en inefficiënte bedrijfsmodellen om waarde te verhogen en klanten positief te verrassen.
Nooit eerder heeft de zakenwereld zoveel radicale veranderingen meegemaakt. Veranderingen in technologie, in fysieke beperkingen en in consumentengedrag. Deze enorme versnelling van veranderingen zet een schijnwerper op de economie en bedrijven en businessmodellen die zich moeten aanpassen of sterven tijdens hun poging.
Als managers, besluitvormers, ondernemers, intrapreneurs en veranderingsagents, is het aan jou om de businessmodellen van je organisatie opnieuw te ontwerpen en te veranderen om ervoor te zorgen dat je organisatie voortleeft en bloeit in de toekomst. Business Model Shifts laat zien hoe je dit allemaal kunt doen, en nog veel meer.
Het boek onderzoekt zes verschillende soorten verschuivingen in het businessmodel, die elk een structurele fout in het huidige economische systeem aanpakken, en identificeert de kansen die aan de andere kant van die tekortkomingen liggen:
1. Van product naar dienst: de verschuiving van producten naar diensten die de ‘job to be done’ klaren voor klanten;
2. van aandeelhouder naar stakeholder: de verschuiving van aandeelhoudersgerichtheid naar het creëren van waarde voor alle stakeholders;
3. Van fysiek naar digitaal: de verschuiving van gefragmenteerde bedrijfsactiviteiten naar altijd verbonden zijn met klanten en hun behoeften;
4. Van pijplijn naar platform: de verschuiving van onderbediend naar mensen rechtstreeks verbinden om waarde uit te wisselen;
5. Van incrementeel naar exponentieel: de verschuiving van 10% verbeteren naar exponentieel denken en 10x groei;
6. Van lineair naar circulair: de verschuiving van take-make-dispose naar herstellende, regeneratieve en circulaire waardecreatie.
Business Model Shifts omvat 39 casestudies, 60+ individuele bedrijfsmodellen en meer dan 30 patronen en is een uitgebreide bron voor het begrijpen van de mindset, kansen, business model opties en gedurfde stappen die je kunt nemen om je eigen shift voor de toekomst te creëren.
Specificaties
Expertrecensies (2)
Lees verder
Lees verder
Lezersrecensies
Interviews en artikelen (2)
Over Patrick van der Pijl
Over Justin Lokitz
Over Roland Wijnen
Over Maarten van Lieshout
Inhoudsopgave
COVID-19 heeft de wereld op zijn kop gezet. De bedrijven die decennialang een vaste waarde waren, zijn snel aan het verdwijnen. Met andere woorden, er is geen beter moment dan nu om een shift te maken met je businessmodel.
8 | Van product naar dienst
We prijzen producten vaak de hemel in, ook al weten we misschien diep van binnen dat het niet om het product gaat, maar om de voordelen die ze ons opleveren. Services zorgen dat de klus wordt geklaard zonder dat je verder ergens naar hoeft om te kijken.
48 | Van aandeelhouder naar stakeholder
Inkomsten genereren en winst behalen zijn een resultaat, niet het doel op zich. Op de lange duur zal een bedrijf de aandeelhouderswaarde ruïneren als het niet voortdurend geweldige waarde creëert voor klanten, en dus zijn stakeholders negeert.
90 | Van fysiek naar digitaal
Mensen zijn fysieke, tactische wezens. Als we objecten kunnen aanraken, worden ze grijpbaarder voor ons. Toch komen we iedere dag een stap
dichter bij een hybride versie van wie we zijn en laten we de online en offline wereld waarin we leven, samenvloeien.
132 | Van pijplijn naar platform
Van oudsher hebben de grootste bedrijven pijplijn-businessmodellen gebruikt om uit te groeien tot wat ze nu zijn. In amper tien jaar tijd, echter, kaapten nieuwkomers, met behulp van platform-businessmodellen, de buit voor hun neus weg. De meeste businessmodellen groeien in het begin kort maar explosief, gevolgd door een lange periode van lineaire groei. Wat als je je businessmodel zou kunnen injecteren met een geheime saus die het van 10% groei naar 10x groei zou brengen?
172 | Van incrementeel naar exponentieel
De meeste businessmodellen groeien in het begin kort maar explosief, gevolgd door een lange periode van lineaire groei. Wat als je je businessmodel zou kunnen injecteren met een geheime saus die het van 10% groei naar 10x groei zou brengen?
214 | Van lineair naar circulair
Onze traditionele economie stelt grenzen aan groei, omdat lineaire businessmodellen resources gebruiken voor producten die uiteindelijk verloren gaan. Circulaire businessmodellen doorbreken deze grenzen.
Intro
De klant wint! VI
Waar is de waarde nu en later? VIII
Businessmodelshift X
Hoe gebruik je dit boek? XII
Conclusie
Waar waarde een shift maakt! 254
Hoe maak je je eigen shift? 256
Businessmodel groeicurve 258
Alibaba’s groeicurve 260
Trends 262
Het juiste ecosysteem voor een shift 264
Index 266
De makers achter dit boek 270
Zij hebben bijgedragen 272
Welke shift ga jij maken? 273
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan