Bram den Engelsen is partner bij Tywnstra Gudde Adviseurs en Managers in Amsersfoort. Hij adviseert zorgaanbieders bij strategische vraagstukken met betrekking tot marktwerking, positionering en concurrentie in de zorg.
Meer over de auteursMarketing voor zorgverleners
Paperback Nederlands 2007 1e druk 9789031349708Samenvatting
Gereguleerde marktwerking is de nieuwe werkelijkheid in de zorgsector. Onder het wakend oog van beleidsmakers en toezichthouders maakt de gezondheidszorg een grote omslag door in de wijze waarop vraag en aanbod op elkaar worden afgestemd. Er wordt een nieuw spel gespeeld: het spel van de markt.
Voor de meeste zorgverleners is marketing nog een onbekend terrein. Dit boek biedt hulp bij het beantwoorden van belangrijke strategische vragen, zoals:
- Waarop baseren patiënten hun oordeel over zorgaanbieders?
- Hoe kunnen we bestaande klanten behouden en nieuwe klanten werven?
- Wie zijn eigenlijk onze concurrenten en hoe kunnen we ons van hen onderscheiden?
'Marketing voor zorgverleners' richt zich vooral op medische professionals, bestuurders en managers in de zorgsector. De auteurs - een marketeer, een bestuurder en een medicus - zorgen ervoor dat u vanuit een ander en nieuw perspectief naar de zorg gaat kijken.
Specificaties
Lezersrecensies
Over Cathy van Beek
Over Geert Blijham
Inhoudsopgave
Voorwoord van de auteurs
1. Inleiding
2. Marktwerking, concurrentie
3. Zorgvraag en zorgconsument
4. Zorgaanbod en klantwaardering
5. Strategische analyse en marktonderzoek
6. Strategie en positionering in de zorgmarkt
7. Zorgmarketingstrategie en -middelen
8. Merkenbeleid en communicatie
9. Epiloog
Literatuur
Register
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan