Gerard Dielessen heeft als directeur bij zowel de NOS als bij NOC*NSF gewerkt met mensen waarbij de lat hoog lag. Leidinggeven gaat niet vanzelf. Hij heeft dat met vallen en opstaan geleerd. Zijn mensen moesten onder het alziende oog van het publiek een topprestatie leveren. Dielessen bedacht de strategie, hij creëerde de voorwaarden en hij zorgde dat het werk werd gedaan.
Meer over Gerard DielessenDapper leiderschap
Braincandies voor de nieuwe manager
Paperback Nederlands 2024 1e druk 9789038929125Samenvatting
Gerard Dielessen gaf ruim veertig jaar leiding aan organisaties in de media en de sport. Zo leerde hij door vallen en opstaan – maar ook van zijn belangrijke voorbeelden – aan welke eigenschappen en kwaliteiten dapper leiderschap getoetst moet worden om succesvol te kunnen zijn voor bedrijven en non-profitorganisaties.
In dit boek legt hij uit hoe belangrijk het is om te luisteren, vragen te stellen, je intuïtie te volgen en hoe essentieel het is om de ruimte te nemen om na te denken, zelfs al is het maar een minuut, voordat belangrijke beslissingen genomen moeten worden. Ook beschrijft hij hoe keuzes tot stand komen en hoe onmisbaar eigenschappen zijn als eerlijkheid, integriteit, respectvol zijn, moed, ambitie, betrokkenheid, authenticiteit, onafhankelijkheid, avontuurlijkheid, creativiteit en innovatief denken.
Specificaties
Lezersrecensies
Interviews en artikelen (1)
Over Gerard Dielessen
Inhoudsopgave
1. Luister naar je geweten 9
2. Intuïtief weet je wat goed is 15
3. Denk erover na, al is het maar één minuut 29
4. De waarde van common ground 41
5. Principes en vaste lasten 53
6. De genade van de lange lijn 67
7. Haal de buitenwereld naar binnen 79
8. De kracht van innovatie en provocatie 91
9. Reputatie komt te voet en gaat te paard 109
10. Integriteit, integriteit en nog eens integriteit 123
11. Als je de lat lager legt ga je niet hoger springen 137
12. Zin in de toekomst en trots op het verleden 153
En nu aan de slag 165
Over de auteur 167
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan