
Lees verder
Stijn Bronzwaer (1981) schrijft over technologie en werkt sinds 2007 voor NRC. Eerder was hij onder meer adjunct-hoofdredacteur en chef van de mediaredactie.
Meer over de auteursBooking.com, een van de grootste, rijkste en meest succesvolle internetbedrijven van Europa, is al 25 jaar een mysterie. Niemand kent de verhalen van de mensen achter deze oer-Hollandse techreus in Amerikaanse handen.
Tot nu. Drie 'NRC' -journalisten reconstrueerden tot in detail het wrange internetsprookje van Booking.com. De opkomst, hoogtij en het morele verval van de grootste hotelwebsite ter wereld.
Dit is het verhaal van een bedrijf dat een online geldmachine bouwde, maar in een zucht naar alsmaar meer de mensen achter de machine vergat.
booking.com succesfactoren ondernemerschap biografie internet data-analyse bedrijfscultuur snelle groei e-commerce internationale expansie google adwords start-up leiderschap digitale transformatie big tech groeistrategieën platformeconomie software-ontwikkeling start-ups technologie machtsstrijd crisismanagement overnames programmeren commissiemodel management hotellerie a/b-testing beloningssystemen personeelsmanagement corporate governance internationalisering affiliate marketing belastingplanning werkdruk beïnvloedingstechnieken online marketing nederland hotelbranche rijnlands versus angelsaksisch model overheidssteun datagedreven besluitvorming maatschappelijk verantwoord ondernemen gebruikerservaring arbeidsomstandigheden coronacrisis ondernemingsraad financieel management expatgemeenschap beursnotering dotcom-bubbel maatschappelijke verantwoordelijkheid belastingconstructies kantoorpanden ondernemingscultuur offshoring bonuscultuur diversiteit organisatieverandering centralisatie versus decentralisatie werknemersbetrokkenheid innovatie organisatiestructuur techbedrijven reisbranche ethiek