Lees verder
Krijn de Best richtte zijn eigen adviesbureau op, is senior partner van Blend Group en directeur van Stem Techniek en Marketing. Hij publiceerde diverse boeken over communicatie en management en schrijft detectives.
Meer over de auteursMarketing is geen reclame
Het is het hart van je bedrijf
Paperback Nederlands 2009 9789052617138 1e drukSamenvatting
Zodra het woord marketing valt, volgt er altijd een reactie. Positief? Vaak niet. Er is altijd wel iemand die haarfijn weet uit te leggen waarom marketing onzin is, dat het te veel geld kost, niet bijdraagt aan het resultaat van de onderneming of ronduit volksbedriegerij is. Dit komt doordat velen marketing alleen associëren met glimmende folders en dure reclamecampagnes.
Dit boek neemt duidelijk stelling tegen de misvatting dat reclame en marketing onderling verwisselbare begrippen zijn. Dat zijn ze niet. Marketing is geen reclame. En als u daarvan doordrongen bent, kunt u zo veel meer doen om de volle potentie van marketing te benutten.
Marketing raakt de kern van de organisatie: haar klanten, producten en concurrenten. 'Marketing is geen reclame' beschrijft marketing vanuit die drie invalshoeken:
- Hoe kijkt de klant naar uw organisatie? Wat is de waarde van uw product of dienst voor de klant?
- Hoe richt u uw organisatie in om uw klant nog beter van dienst te zijn en zo uw positie op de markt te versterken?
- Hoe kunt u uw positie op de markt verdedigen of zelfs verbeteren? Hoe gaat u om met concurrentie en benut u uw eigen kracht?
Specificaties
Expertrecensies (1)
Lees verder
Lezersrecensies
Over Krijn de Best
Over Willem de Vries
Inhoudsopgave
1. Inleiding
2. De organisatie gezien door de ogen van de klant
2.1 Van de P's naar de C's: nieuwe inzichten van Kotler
2.2 Waardecreatie als voorwaarde voor succes
2.3 Inkoopgedrag
2.3.1 Management van kwaliteit
2.3.2 Management van inkoop
2.3.3 Management van merken
3. De organisatie afstemmen op je markt en je klanten
3.1 Marketingperspectief
3.1.1 De veranderende wereld van de ondernemer
3.1.2 Vragen die het marketingperspectief helder kunnen maken
3.2 Het richten van de organisatie: Porters Mapping Activity System
3.2.1 Klantwaardepropositie en de interne organisatie
3.2.2 Klantwaardepropositie en de buitenwereld
3.3 Gedragsbeïnvloedende factoren
4. Consolideren of groeien: Op weg naar een gezonde toekomst
4.1 De organisatie als commercieel vaardig team
4.2 Marketing en klantgerichtheid
4.2.1 De uitgangspunten van Treacy en Wiersema nader toegelicht
4.2.2 Marketing meltdown en veranderende strategische inzichten
4.3 De concurrentie voorblijven door global marketing
4.4 Strategische opties om de concurrentie voor te blijven
Literatuurlijst
Bijlage 1 Begrippen en definities
Bijlage 2 Vragenlijst Marketing Audit
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan