Lees verder
Kim S. Cameron is verbonden aan de Marriott School of Management van Brigham Young University.
Meer over de auteursPositief leiderschap in de praktijk
methoden en technieken voor opzienbarend presteren
Gebonden Nederlands 2015 1e druk 9789081461900Samenvatting
Anno 2015 is de economische crisis nog steeds niet voorbij. Iedereen merkt de gevolgen aan de lijve! We verwachten dat onze leiders daarin het voortouw nemen. Daar is op zich niets mis mee, ze zijn er ook voor aangenomen, maar het betekent wel dat ze zich vooral concentreren op fouten, op onderpresteren en op negatieve zaken. Inspirerend is dat niet. In tijden van crisis heeft het management de mond vol van samen op de blaren zitten en dus vragen ze offers van hun personeel. En werkt dat? Vergeet het maar, het zorgt alleen maar voor meer spanning en nog slechtere prestaties.
Gelukkig kan het anders en het is ook niet moeilijk. Het gaat om aandacht, medeleven, begrip en werken met de positieve krachten in de organisatie. Het gaat erom aandacht te geven aan uitzonderlijk presteren, aan bijzondere medewerkers, daarop voortbouwen, erover communiceren, de effecten ervan zichtbaar maken, succes vieren en saamhorigheid creëren. Makkelijk gezegd, maar hoe doe je dat precies? Wel, Kim Cameron vertelt dat in dit boek. En hij doet dat op een praktische, begrijpelijke en direct toepasbare manier.
Specificaties
Expertrecensies (1)
Lees verder
Lezersrecensies
Interviews en artikelen (1)
Over Kim Cameron
Over Aldert Dreimüller
Over Wil Foppen
Inhoudsopgave
Auteurs
1. Waarom positief leiderschap toepassen?
-Positief leiderschap is heliotropisch
-Positief leiderschapspraktijken, methoden en technieken
-Samenvatting
2. Hoe realiseren we een cultuur-van-weldoen?
-Stap 1: Bevorderen van de bereidheid tot verandering
-Stap 2: Weerstand tegen veranderen overwinnen
-Stap 3: De nieuwe cultuur-van-weldoen beschrijven
-Stap 4: Betrokkenheid genereren met de nieuwe cultuur-van-weldoen
-Stap 5: Institutionaliseren van de nieuwe cultuur-van-weldoen
-Samenvatting
3. Hoe ontwikkelt u netwerken van positieve energie?
-Het belang van positieve energie
-Het ontwikkelen van positieve energie
-Het beoordelen van netwerken met positieve energie
-Samenvatting
4. Hoe geeft u op een positieve manier negatieve feedback?
-Het probleem van een negatieve boodschap
-Ondersteunende communicatie
-Samenvatting
5. Hoe definieert en realiseert u Everest-doelen?
-Everest-doelen
-Everest-doelen realiseren
-Samenvatting
6. Hoe maakt u positief leiderschap waar in organisaties?
-Een raamwerk om positieve praktijken te organiseren
-Voorbeelden van positieve leiderschapspraktijken
-Samenvatting
7. Korte samenvatting van positieve leiderschapspraktijken
Voetnoten
Oefenen van positief leiderschap; zelfevaluatie
Literatuur
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan