Het Development Center
Werken aan organisatieontwikkeling door investeren in persoonlijke groei
Gebonden Nederlands 2022 1e druk 9789083042367Samenvatting
Werken aan organisatieontwikkeling door te investeren in de persoonlijke groei van mensen: dat is waar het Development Center om draait. Hoe kunnen mensen zich zo ontwikkelen dat hun potentieel en talenten ten volle worden benut? En hoe ontwikkelen mensen zich met elkaar? Hoe kunnen gezamenlijke leerprocessen ieders persoonlijke groei versnellen? En kan dat ook met organisatieontwikkeling?
Marijke Boessenkool en Pieterjan van Wijngaarden schrijven openhartig over het ontwerpen en begeleiden van het Development Center. Het DC is een methode en werkwijze om in korte tijd zicht te krijgen op talenten en ontwikkelpotentieel van mensen, én hen te ondersteunen om dit potentieel effectief te benutten in hun organisatie. Theorieën en gedachten die ten grondslag liggen aan het DC worden afgewisseld met praktijksituaties en persoonlijke ervaringen van de auteurs. Het Development Center geeft niet alleen de werking en uitgangspunten van het DC weer, maar is ook een aanstekelijke oproep om persoonlijke talenten en onderlinge relaties van mensen centraal te stellen in organisatieontwikkeling.
Specificaties
Lezersrecensies
Inhoudsopgave
Hoofdstuk 1 - Het veranderende decor van werk en organisaties 8
Het vlindereffect: een andere manier van kijken 9
Van efficiënt en logisch naar meebewegen en aanpassen 11
De organisatie als relatienetwerk 14
Portret van Monique Penturij-Klok 18
Hoofdstuk 2 - Onze kijk op leren en ontwikkelen 20
Leervermogen als kompas om te navigeren 22
Dimensies van leren in het vlinderuniversum 28
Leren door je relationeel te positioneren in het krachtenveld 29
Leren door te oefenen met effectieve interactie 33
Leren door te reflecteren op onderliggende waarden en overtuigingen 36
Portret van Annemiek de Winter 40
Hoofdstuk 3 - Het Development Center ontwerpen 42
1. Sleutelspelers kiezen 44
2. Deelnemers persoonlijk uitnodigen 47
3. Momenten van de waarheid opsporen 51
4. Kernthema’s formuleren 56
5. Casuïstiek voorbereiden 57
Portret van Erwin van Laethem 62
Hoofdstuk 4 - Het verloop van het DC 64
1. Voorbereidingsbijeenkomst 68
2. Studio’s 69
- Krachtenveldstudio 69
- Interactiestudio 73
- Reflectiestudio 75
3. Rondetafelgesprek 77
4. Terugkoppeling 80
5. De werking van het DC 82
Dankwoord 87
Noten 90
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan