Lees verder
associate partner, Holland Consulting Group
Meer over de auteursArtificial Intelligence IN ACTIE - AI-oplossingen bedenken en implementeren
Paperback Nederlands 2019 1e druk 9789089654533Samenvatting
Artificial Intelligence (AI) ontwikkelt zich razendsnel tot bron van praktische oplossingen voor bedrijven en organisaties. Bedrijven zetten AI bijvoorbeeld in om sollicitanten te selecteren, kosten te besparen met chatbots en de verkoop te optimaliseren. Zelfs robots bij de receptie zijn geen toekomstmuziek meer. Welk domein of welke sector je maar bedenkt, AI is overal, en dit is hét moment om in te stappen.
AI biedt tal van mogelijkheden om efficiënter te werken, klanten beter te helpen en kosten te besparen. Artificial Intelligence In Actie geeft je een realistisch beeld van wat er mogelijk is met AI op jouw vakgebied of in jouw sector, zodat je geen kansen meer misloopt, maar juist waarde creëert. Je ontdekt met welke AI-innovaties je in je eigen organisatie aan de slag kunt en hoe je dat praktisch voor elkaar krijgt, om zo je concurrentiepositie te versterken.
- Het eerste boek over toegepaste AI in Nederlandse en Belgische organisaties.
- Boordevol checklists, tips en praktijkervaringen van toonaangevende bedrijven zoals Rabobank, Achmea en ABN AMRO.
- Compleet met digitale oefeningen om gevoel voor AI te krijgen.
Specificaties
Expertrecensies (2)
Lees verder
Lees verder
Lezersrecensies
Interviews en artikelen (3)
Over Muriël Serrurier Schepper
Over Taco Hiddink
Inhoudsopgave
Inleiding 11
Deel I Kennismaking met artificial intelligence
1. Wat is Artificial Intelligence? 17
1.1 Nabootsen van intelligentie 17
1.2 De geschiedenis van AI 19
1.3 De bouwblokken van AI 27
1.4 De relatie tussen AI en andere technologieën 34
2. Artificial Intelligence in een stroomversnelling 41
2.1 Exponentiële groei van computerkracht 41
2.2 Data, data en nog meer data 43
2.3 Systemen trainen zichzelf 46
2.4 Democratisering van AI 57
3. Artificial Intelligence en de maatschappij 61
3.1 Ethiek: is er een wereldwijde ethische standaard mogelijk? 61
3.2 Privacy: wie weet wat allemaal van jou? 64
3.3 Bias: niet alles is wat je denkt dat het is 67
3.4 Transparantie: uitkomst verklaren 71
3.5 Wet- en regelgeving: AI juridisch verankeren 74
3.6 Veiligheid: hoe beschermen we onszelf tegen AI? 77
3.7 Arbeid: de invloed van AI op ons werk 79
3.8 Educatie: vergaar nieuwe kennis en ontwikkel nieuwe omgangsvormen 82
Deel II Artificial intelligence toepassen
4. De huidige status van AI 89
4.1 De rol van AI in de wereld 89
4.2 De rol van AI in bedrijven 92
4.3 AI in verschillende domeinen en sectoren 93
5. De chatbot 107
5.1 Wat is een chatbot? 107
5.2 Hoe werkt een chatbot? 112
5.3 Hoe ervaren mensen een chatbot? 122
5.4 Wanneer kies je voor een chatbot? 123
6. AI in je eigen organisatie 129
6.1 Laat je inspireren 129
6.2 Voor welke problemen is AI de oplossing? 132
6.3 Aan de slag! 137
7. Zes succesfactoren voor AI 147
7.1 Wees kritisch of AI wel de beste oplossing is en toegevoegde waarde biedt 147
7.2 Begin klein en deel je resultaten! 149
7.3 Leider met kennis, een vooruitstrevende visie en lef 150
7.4 Uitvoerend team met kennis en vaardigheden die aansluiten bij de AI-projecten 153
7.5 Samenwerking tussen organisatieonderdelen 155
7.6 Medewerkers wier werk door AI verandert erbij betrekken 158
8. Overzicht van leveranciers en tools 163
8.1 AI in verschillende smaken 163
8.2 Kopen of zelf bouwen? 164
8.3 Leveranciers 165
Over de auteurs 178
Dankwoord 180
Geraadpleegde literatuur 182
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan