Boemerangbeleid
Over aanhoudende tragiek in passend onderwijs- en jeugdzorgbeleid
E-book Pdf met watermerkbeveiliging Nederlands 2023 1e druk 9789400112353Samenvatting
Boemerangbeleid beschrijft een onderzoek naar de aard en oorzaken van hardnekkig beleidsfalen op de beleidsterreinen passend onderwijs en jeugdzorg. De auteur breekt een lans voor een langetermijnperspectief op de ontwikkeling en uitwerking van beleid, en bouwt dit perspectief op vanuit de institutionele theorie.
Aan de hand van een viertal ‘historische narratieven’ worden plausibele hypothesen afgeleid over de (ver)wording van het passend onderwijs- en jeugdzorgbeleid in ons land. Hierna volgt een nauwgezette reconstructie van de beleidshervormingen die zich in de afgelopen vier decennia hebben voltrokken. Dit leidt tot een even prikkelende als verontrustende conclusie: hervormingen worden primair ingegeven door de onbedoelde gevolgen van de daaraan voorafgaande hervorming. Beleid werkt als een boemerang.
Het onderzoek sluit af met een reflectie op de wetenschappelijke en sociaal-politieke betekenis van dit inzicht.
Specificaties
Lezersrecensies
Inhoudsopgave
1.1 Inleiding 11
1.2 Introductie van de centrale beleidsvelden 14
1.3 Theoretische benadering van het vraagstuk 19
1.4 Opzet van het onderzoek 22
1.5 Leeswijzer 24
2 Langgerekte oorzaak-gevolgrelaties: Methoden en technieken 25
2.1 Inleiding 25
2.2 Inherente logica 26
2.3 Samenvattend 37
3 Historische narratieven 39
3.1 Inleiding 39
3.2 Een logica van padafhankelijkheid 41
3.2.1 Inleiding in de theorie 41
3.2.2 Historisch narratief 1: Too big to fall 44
3.3 Een logica van gepastheid 49
3.3.1 Inleiding in de theorie 49
3.3.2 Historisch narratief 2: Past uw kind in ons onderwijs? 52
3.4 Een logica van calculatie 58
3.4.1 Inleiding in de theorie 58
3.4.2 Historisch narratief 3: Onderwijs Transparant 60
3.5 Een logica van interferentie 66
3.5.1 Inleiding in de theorie 66
3.5.2 Historisch narratief 4: Liefdeloos strijdtoneel 68
3.6 Samenvattend 74
4 Zorg voor jeugd in de twintigste eeuw 77
4.1 Inleiding 77
4.2 Aard en groei van de professionele zorg voor jeugd 78
4.3 Aard en groei van het speciaal onderwijs in de twintigste eeuw 85
4.4 Aard en groei van de jeugdzorg in de twintigste eeuw 89
4.5 Scherpstellen van de analytische lens 94
4.6 Samenvattend 97
5 Speciaal onderwijs: Aanhoudende beleidstragiek in causale analyse 99
5.1 Inleiding 99
5.2 Overgangswet ISOVSO 1985 100
5.2.1 Beleidsintentie Overgangswet ISOVSO 100
5.2.2 Beleidsuitkomsten Overgangswet ISOVSO 103
5.2.3 Patronen vergelijken ter verklaring van het beleidsverloop 106
5.2.4 Conclusie beleidsverloop Overgangswet ISOVSO 114
5.3 Weer Samen Naar School 1990 114
5.3.1 Beleidsintentie WSNS-beleid 114
5.3.2 Beleidsuitkomsten WSNS-beleid 116
5.3.3 Patronen vergelijken ter verklaring van het beleidsverloop 120
5.3.4 Conclusie beleidsverloop WSNS-beleid 126
5.4 Wet op de expertisecentra 2003 126
5.4.1 Beleidsintentie Wet op de expertisecentra 126
5.4.2 Beleidsuitkomsten Wet op de expertisecentra 130
5.4.3 Patronen vergelijken ter verklaring van het beleidsverloop 132
5.4.4 Conclusie beleidsverloop Wet op de expertisecentra 137
5.5 Wet passend onderwijs 2014 137
5.5.1 Beleidsintentie Wet passend onderwijs 137
5.5.2 Beleidsuitkomsten Wet passend onderwijs 140
5.5.3 Patronen vergelijken ter verklaring van het beleidsverloop 144
5.5.4 Conclusie beleidsverloop Wet passend onderwijs 148
5.6 Slotconclusies 149
6 Jeugdzorg: Aanhoudende beleidstragiek in causale analyse 151
6.1 Inleiding 151
6.2 Wet op de jeugdhulpverlening 1989 152
6.2.1 Beleidsintentie Wet op de jeugdhulpverlening 152
6.2.2 Beleidsuitkomsten Wet op de jeugdhulpverlening 154
6.2.3 Patronen vergelijken ter verklaring van het beleidsverloop 157
6.2.4 Conclusie beleidsverloop Wet op de jeugdhulpverlening 163
6.3 Wet op de jeugdzorg 2005 163
6.3.1 Beleidsintentie Wet op de jeugdzorg 163
6.3.2 Beleidsuitkomsten Wet op de jeugdzorg 166
6.3.3 Patronen vergelijken ter verklaring van het beleidsverloop 169
6.3.4 Conclusie beleidsverloop Wet op de jeugdzorg 174
6.4 Jeugdwet 2015 174
6.4.1 Beleidsintentie Jeugdwet 174
6.4.2 Beleidsuitkomsten Jeugdwet 177
6.4.3 Patronen vergelijken ter verklaring van het beleidsverloop 181
6.4.4 Conclusie beleidsverloop Jeugdwet 187
6.5 Slotconclusies 188
7 Een pleidooi voor chronologisch beleidsbesef 191
7.1 Inleiding 191
7.2 Deel een: Volharding door verandering 192
7.3 Deel twee: (H)erkennen en doorbreken van patronen 198
Literatuur 203
Samenvatting 219
Summary 221
Bijlage 1: Gesprekspartners veldverkenning 223
Bijlage 2: Deelname congressen veldverkenning 227
Over de auteur 229
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan