Anton Horeweg is gedragsspecialist (Master SEN) en dertig jaar leraar in het basisonderwijs. Daarnaast is hij trainer/coach, was hij bestuurslid LBGS en is hij lid van de LBBO/LBGS. Anton heeft zitting in Expertteams Project Leer-Kracht en Kenniscentrum Kinder- en Jeugdpsychiatrie (KC KJP). Daarnaast is hij veelgevraagd spreker op scholen en congressen.
Meer over Anton HorewegKinderen met hechtingsproblemen
In de klas
Paperback Nederlands 2023 9789401490047Samenvatting
- Welk gedrag vertonen leerlingen met hechtingsproblemen?
- Wat kunnen de school en de leraar doen?
- Waarom is een sensitieve aanpak essentieel?
Leraren ervaren dat ze moeilijk contact maken met kinderen die hechtingsproblemen hebben. Deze leerlingen komen lastig tot leren en hun gedrag is vaak moeilijk te corrigeren. Straffen en belonen lijken niet te werken, deze leerlingen kunnen nauwelijks aan de gestelde eisen voldoen.
Kinderen met hechtingsproblemen in de klas leert je hoe hechting werkt binnen en buiten de schoolmuren. Het vertelt je uitvoerig wat hechting is en waarom niet alleen de primaire verzorgers als ouders, maar ook leraren in dat proces een cruciale rol spelen.
Bovenal leer je in dit boek hoe je leerlingen met (forse) hechtingsproblemen kunt ondersteunen en dat op verschillende onderwijsniveaus: je krijgt handvatten om een goed evenwicht te vinden tussen gedrag corrigeren en verbinding maken.
Dit boek is waardevolle en vooral hartverwarmende literatuur. - Prof. dr. Jim van Os, herstelgerichte psychiater en hoogleraar psychiatrie aan het UMC Utrecht
Specificaties
Lezersrecensies
Inhoudsopgave
Voorwoord van de auteur 11
1 Wat is hechting? 17
1.1 Hechtingsgedrag 23
1.2 Verwaarlozing en de gevolgen 28
1.3 Intern werkmodel 29
1.4 Serve and return 35
1.6 Objectpermanentie en objectconstantie 39
1.7 Mentaliseren 41
1.8 Hechtingsmodel van Bakker-van Zeil 43
1.9 Het verschil tussen trauma en hechting 49
2 Waarom hechten we? 53
2.1 Coregulatie en zelfregulatie 54
2.2 Hechting in een niet-westerse cultuur 59
2.3 Waarop heeft hechting invloed? 60
2.4 Waardoor wordt hechting beïnvloed? 62
2.5 Window of tolerance 62
3 Hechtingsstijlen 67
3.1 Veilige gehechtheid 68
3.2 Onveilige gehechtheid 69
3.3 Vermijdende gehechtheid 69
3.4 Ambivalente gehechtheid 72
3.5 Gedesorganiseerde gehechtheid 73
3.6 Gehechtheidsstijlen vaststellen 77
3.7 Hechtingsstoornissen 78
3.8 Risicofactoren bij onveilige gehechtheid 82
4 Sociaal-emotionele ontwikkeling 95
4.1 Hechting, rouw en emoties 96
4.2 Toxische schaamte of kernschaamte 97
4.3 Toxische schaamte en gedrag 99
4.4 Automutilatie 103
5 Wat zie je in de klas? 105
5.1 Gedrag als overlevingsstrategie 107
6 Wat de school en de leraar kunnen doen 153
6.1 Zo doen wij dat hier: de schoolnormen 154
6.2 De rol van de leerkracht 155
6.3 Gehecht aan de leerkracht 160
6.4 Wat kun je doen als leerkracht of begeleider? 163
7 Straf en beloning 191
7.1 Twee hoofdvormen van werken aan goed gedrag 192
7.2 Straf 197
7.3 Beloning 203
7.4 Stress en gedrag 208
7.5 Wat dan wel? 209
8 Adoptiekinderen en pleeg- en weeskinderen 227
8.1 Adoptiekinderen 228
8.2 Weeskinderen 231
8.3 Pleegkinderen 231
8.4 Kinderen die opgroeien in tehuizen 242
8.5 Geen identiteit 242
8.6 Wat zie je in de klas? 243
9 Wie zorgt er voor de leerkracht? 249
9.1 Cool down time 250
9.2 Hechting van de leerkracht 250
10 In contact met ouders 255
10.1 Wat zien ouders thuis? 255
10.2 Hulpverlening 259
10.3 Als de ouders de oorzaak zijn 261
Samenvattende aandachtspunten 263
Tot slot 267
Dankwoord 268
Criteria (DSM-IV) DSM 5 269
Woordenlijst 270
Bijlage 275
Eindnoten 279
Rubrieken
- Advisering
- Algemeen management
- Coaching en trainen
- Communicatie en media
- Economie
- Financieel management
- Inkoop en logistiek
- Internet en social media
- IT-management / ICT
- Juridisch
- Leiderschap
- Marketing
- Mens en maatschappij
- Non-profit
- Ondernemen
- Organisatiekunde
- Personal finance
- Personeelsmanagement
- Persoonlijke effectiviteit
- Projectmanagement
- Psychologie
- Reclame en verkoop
- Strategisch management
- Verandermanagement
- Werk en loopbaan