Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Handboek Lean Management

Aanpak, concepten en modellen voor het succesvol toepassen van Lean

E-book Epub met watermerkbeveiliging Nederlands 2014 9789462201064 1e druk
Voormalig top 100Totaal 8 dagen
Direct te downloaden

Samenvatting

Organisaties die met Lean aan de slag zijn gegaan, geven aan dat ze goed in staat zijn het laaghangende fruit te plukken: verbeterworkshops zijn succesvol uitgevoerd en de zichtbare verspillingen zijn geëlimineerd. In veel gevallen zijn kostenbesparingen gerealiseerd terwijl de klant sneller en beter wordt geholpen.

Maar tegelijkertijd geven deze organisaties aan dat ze niet goed weten hoe ze verder moeten, hoe ze de grote besparingen moeten realiseren, laat staan dat ze precies weten hoe ze Lean moeten borgen in de organisatie.

'Handboek Lean-management':
- biedt inzicht in de werking, de mogelijkheden en de onmogelijkheden van Leanmanagement in de praktijk;
- behandelt alle facetten van Lean: van Lean-accounting tot Lean-leadership;
- geeft op heldere wijze aan hoe u Lean-management winnend kunt inzetten;
- bevat onmisbare handvatten om Lean succesvol in te voeren;
- biedt een praktisch overzicht van de belangrijkste concepten en modellen voor Lean.

Dit boek is bedoeld voor iedere organisatie waarvoor doelmatigheid en doeltreffendheid van belang is: voor zowel productiebedrijven als dienstverlenende organisaties. Het biedt managers én adviseurs handvatten voor het invoeren en realiseren van Lean.

Specificaties

ISBN13:9789462201064
Taal:Nederlands
Bindwijze:e-book
Beveiliging:watermerk
Bestandsformaat:epub
Aantal pagina's:264
Uitgever:Boom
Druk:1
Verschijningsdatum:26-9-2014
Hoofdrubriek:Organisatiekunde
ISSN:

Expertrecensies (1)

recensie
Handboek Lean Management
Dick Bos | 11 maart 2015
‘Handboek Lean Management’ van Marcel F. van Assen, geeft precies dat wat op de kaft wordt aangeboden. Een boek waarin uitvoerig de aanpak van Lean wordt beschreven, terwijl het daarnaast ook concepten en modellen bevat. Geen boek wat je even snel doorleest. Wel een boek wat een uitgebreid inzicht in Lean verschaft en een heldere waarschuwing aan het einde bevat.
Lees verder

Lezersrecensies

5.0 van de 5
6 stemmen
6
0
0
0
0

Over Marcel van Assen

Marcel van Assen (1969) is een senior managing consultant bij Berenschot waar hij verantwoordelijk is voor de alle advisering rondom het thema Operational Excellence. Zijn advieservaring betreft verschillende vraagstukken op het gebied van operations- en innovatiemanagement, van Lean Six Sigma en Operational Excellence tot waarde-innovatie en strategie-implementatie gebaseerd op strategische conversatie, roadmapping en toekomstverkenningen voor individuele organisaties, clusters en ketens in zowel de industrie als voor dienstverlenende organisaties (financiële/zakelijke dienstverlening en zorginstellingen). Hij is bovendien lid van de Raad van Commissarissen van Gorenje, een Sloveens beursgenoteerde onderneming, en docent Operational Excellence for Services bij TiasNimbas Business School, de business school van de Technische Universiteit van Eindhoven en de Universiteit van Tilburg. Marcel van Assen is een veelgevraagd spreker op kick-off meetings, strategiedagen, congressen en seminars. Hij is afgestudeerd bij de vakgroep Productie en Operationeel Management van de faculteit Werktuigbouwkunde van de Universiteit Twente in 1996 en hij heeft een M.Sc. in 'Strategy & Organization' behaald aan de Open Universiteit. In 2005 heeft Marcel van Assen zijn promotieonderzoek afgesloten bij ERIM (Erasmus Research Institute of Management) met het proefschrift Empirical studies on discrete parts manufacturing management.

Andere boeken door Marcel van Assen

Inhoudsopgave

Voorwoord

1. Lean in perspectief
1.1 Lean als containerbegrip
1.2 Ontstaan van Lean - Henry Ford (1900-1930)
1.3 TPS: Toyota Production System (1930-1980)
1.4 Kwaliteitsmanagement en JPS (1950-1990)
1.5 Lean management (Lean 1.0) (1990-2000)
1.6 Lean 2.0 (2000- )
1.7 Conclusie: wat is Lean?

2. Lean als verbetersysteem (TPS-huis)
2.1 Operationele stabiliteit
2.2 Jidoka, Andon en Poka Yoke
2.3 Just-in-Time

3. Lean als verbeterproces en toolbox met verbeterinstrumenten
3.1 Instrumenten en modellen voor perfectie (continu verbeteren)
3.2 Instrumenten en modellen voor (klant)waarde
3.3 Instrumenten en modellen voor de waardestroom
3.4 Instrumenten en modellen voor stromen
3.5 Instrumenten en modellen voor pull

4. Lean Six Sigma
4.1 Muda, mura, muri
4.2 Statistics Process Control (SPC)
4.3 Six Sigma
4.4 Lean en Six Sigma
4.5 Lean in onzekere omgevingen met variabiliteit (mura)

5. Gyakusetsu - de paradoxen van Lean
5.1 Operationele efficiëntie en redundantie
5.2 Vasthouden aan best practice en ruimet voor experimenteren
5.3 Sturing en vrijheid (lokale autonomie)
5.4 Top-down (Hoshin Kanri) en bottom-up (Ringi)
5.5 Kaizen (evolutionair) en Kaikaku (revolutionair)
5.6 Staf en lijn

6. Lean als verbetercultuur (Lean 2.0 en hoger)
6.1 Continu verbeteren als dynamic capability
6.2 Toyota-Kata: verbeter- en coaching-Kata
6.3 De mini-company als basis voor continu verbeteren
6.4 Lean-leiderschap (voor continu verbeteren)
6.5 Lean-rollen in de organisatie

7. Valse starts en aandachtspunten voor het invoeren en realiseren van Lean
7.1 Valse starts
7.2 Aandachtspunten voor het ontwikkelen van Lean

Geraadpleegde literatuur
Register

Managementboek Top 100

Rubrieken

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden

        Handboek Lean Management