Lees verder
Marcel van Assen (1969) is een senior managing consultant bij Berenschot waar hij verantwoordelijk is voor de alle advisering rondom het thema Operational Excellence.
Meer over Marcel van AssenHandboek Lean Management
Aanpak, concepten en modellen voor het succesvol toepassen van Lean
E-book Epub met watermerkbeveiliging Nederlands 2014 9789462201064 1e drukSamenvatting
Organisaties die met Lean aan de slag zijn gegaan, geven aan dat ze goed in staat zijn het laaghangende fruit te plukken: verbeterworkshops zijn succesvol uitgevoerd en de zichtbare verspillingen zijn geëlimineerd. In veel gevallen zijn kostenbesparingen gerealiseerd terwijl de klant sneller en beter wordt geholpen.
Maar tegelijkertijd geven deze organisaties aan dat ze niet goed weten hoe ze verder moeten, hoe ze de grote besparingen moeten realiseren, laat staan dat ze precies weten hoe ze Lean moeten borgen in de organisatie.
'Handboek Lean-management':
- biedt inzicht in de werking, de mogelijkheden en de onmogelijkheden van Leanmanagement in de praktijk;
- behandelt alle facetten van Lean: van Lean-accounting tot Lean-leadership;
- geeft op heldere wijze aan hoe u Lean-management winnend kunt inzetten;
- bevat onmisbare handvatten om Lean succesvol in te voeren;
- biedt een praktisch overzicht van de belangrijkste concepten en modellen voor Lean.
Dit boek is bedoeld voor iedere organisatie waarvoor doelmatigheid en doeltreffendheid van belang is: voor zowel productiebedrijven als dienstverlenende organisaties. Het biedt managers én adviseurs handvatten voor het invoeren en realiseren van Lean.
Specificaties
Expertrecensies (1)
Lees verder
Lezersrecensies
Over Marcel van Assen
Inhoudsopgave
1. Lean in perspectief
1.1 Lean als containerbegrip
1.2 Ontstaan van Lean - Henry Ford (1900-1930)
1.3 TPS: Toyota Production System (1930-1980)
1.4 Kwaliteitsmanagement en JPS (1950-1990)
1.5 Lean management (Lean 1.0) (1990-2000)
1.6 Lean 2.0 (2000- )
1.7 Conclusie: wat is Lean?
2. Lean als verbetersysteem (TPS-huis)
2.1 Operationele stabiliteit
2.2 Jidoka, Andon en Poka Yoke
2.3 Just-in-Time
3. Lean als verbeterproces en toolbox met verbeterinstrumenten
3.1 Instrumenten en modellen voor perfectie (continu verbeteren)
3.2 Instrumenten en modellen voor (klant)waarde
3.3 Instrumenten en modellen voor de waardestroom
3.4 Instrumenten en modellen voor stromen
3.5 Instrumenten en modellen voor pull
4. Lean Six Sigma
4.1 Muda, mura, muri
4.2 Statistics Process Control (SPC)
4.3 Six Sigma
4.4 Lean en Six Sigma
4.5 Lean in onzekere omgevingen met variabiliteit (mura)
5. Gyakusetsu - de paradoxen van Lean
5.1 Operationele efficiëntie en redundantie
5.2 Vasthouden aan best practice en ruimet voor experimenteren
5.3 Sturing en vrijheid (lokale autonomie)
5.4 Top-down (Hoshin Kanri) en bottom-up (Ringi)
5.5 Kaizen (evolutionair) en Kaikaku (revolutionair)
5.6 Staf en lijn
6. Lean als verbetercultuur (Lean 2.0 en hoger)
6.1 Continu verbeteren als dynamic capability
6.2 Toyota-Kata: verbeter- en coaching-Kata
6.3 De mini-company als basis voor continu verbeteren
6.4 Lean-leiderschap (voor continu verbeteren)
6.5 Lean-rollen in de organisatie
7. Valse starts en aandachtspunten voor het invoeren en realiseren van Lean
7.1 Valse starts
7.2 Aandachtspunten voor het ontwikkelen van Lean
Geraadpleegde literatuur
Register
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan