Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20
,

Organisatiekunst

Van controle naar vertrouwen in de publieke sector

E-book Epub met watermerkbeveiliging Nederlands 2024 1e druk 9789493282520
Voormalig top 100Totaal 27 dagen
Direct te downloaden

Samenvatting

Ken je dat gevoel dat je als leidinggevende in de publieke sector het veel te druk hebt en daardoor bang bent om fouten te maken en de controle te verliezen? En dat je al van alles geprobeerd hebt om weer grip op de situatie en je omgeving te krijgen? Maar dat niets echt blijkt te werken of maar heel kort? Hoe zou het zijn als je weet hoe je in alle tumult en complexiteit stevig kunt blijven staan voor je team, jezelf en het maatschappelijk belang?

In 'Organisatiekunst' nodigen we je uit anders naar je team, de organisatie en de omgeving te kijken. En niet alleen organisatiekundig te kijken. Organisatiekunst raakt meerdere niveaus: het vergroot je organisatiebewustzijn, het laat je weer verbinden met maatschappelijke relevantie en het houdt je – zoals het kunst betaamt – een spiegel voor.

Casebeschrijvingen helpen je om je relatie met je medewerkers, je organisatie en je omgeving te verbeteren. Ook krijg je handvatten hoe je de kanteling van controle naar vertrouwen praktisch vormgeeft met als resultaat dat je met meer plezier en met minder moeite samen met je organisatie betere resultaten bereikt.

Waren er maar meer van zulke managementboeken. In een taal met de helderheid van een klaterende bergbeek, gelardeerd met voorbeelden en nergens betweterig. De auteurs laten in bescheidenheid hun licht schijnen en wijzen in diezelfde bescheidenheid een uitweg. Een uitweg die je zelf moet vinden. En die je vindt als je anderen én jezelf werkelijk verstaat. Dat is geen kunstje maar een kunst. - Harry Starren, voormalig directeur De Baak, schrijver en zelfstandig adviseur

Specificaties

ISBN13:9789493282520
Taal:Nederlands
Bindwijze:e-book
Beveiliging:watermerk
Bestandsformaat:epub
Aantal pagina's:108
Uitgever:S2 Uitgevers
Druk:1
Verschijningsdatum:24-10-2024
Hoofdrubriek:Organisatiekunde
ISSN:

Expertrecensies (3)

recensie
Organisatiekunst - Een positief aansporend werk
Jos Groen | 19 november 2024
Er verschijnen veel boeken over leiderschap en organisatieverandering. En steeds meer die schrijnende praktijkvoorbeelden durven benoemen en die wezenlijke, praktische en persoonlijke handvatten bieden. ‘Organisatiekunst’ van Robert de Muralt & Marie-Louise Dechesne is een verrijking in dat spectrum. De ondertitel ‘Van controle naar vertrouwen in de publieke sector’ geeft de insteek goed weer.
Lees verder
recensie
Organisatiekunst - ‘Instrumentarium komt op mij belegen over’
Teun van Aken | 28 oktober 2024
‘Organisatiekunst’ is bestemd voor leidinggevenden in de publieke sector. Het is voor hen een hele kunst zich staande te houden in het voortdurend veranderende politieke krachtenveld. En de kloof tussen beleid en uitvoering en de verstoorde balans tussen politiek en ambtelijk apparaat maakt het er ook niet gemakkelijker op. Dan kan de leidinggevende al te gemakkelijk klem komen te zitten of klem worden gezet.
Lees verder
recensie
Organisatiekunst - ‘Breder te gebruiken’
Hans de Witte-van Mierle | 10 juni 2024
Als leidinggevende in een publieke organisatie kan je soms vastlopen. Om daaruit te komen kan het helpen om verder te kijken dan de theoretische organisatiekunde. In ‘Organisatiekunst’ verkennen Robert de Muralt en Marie-Louise Dechesne wat de mogelijkheden zijn.
Lees verder

Lezersrecensies

4.5 van de 5
2 stemmen
1
1
0
0
0

Interviews en artikelen (3)

interview
Problemen spelen altijd op verschillende niveaus
Paul Groothengel 13 september 2024 Veel leidinggevenden staan onder druk, zijn bang om fouten te maken en de controle te verliezen. Wat te doen? Kijk anders, kijk vanuit zelfreflectie en kijk vooral vanuit verschillende niveaus, stelt organisatieadviseur Robert de Muralt. Hij schreef, samen met zijn collega Marie-Louise Dechesne, ‘Organisatiekunst’ waarin hij pleit voor meer verbinding en minder ratio.
achtergrond
Oost-Indisch doof in de publieke sector
Paul Groothengel 23 augustus 2024 De overheid moet beter leren luisteren, de antenne richten op signalen van burgers. We horen dit al jaren. Maar hoe kan het dat organisaties in de publieke sector nog steeds werken vanuit hun eigen agenda en belangen? En niet meer de burgers zien waarvoor ze zijn? Een rondgang langs slecht luisterende oren, de ogen van stakeholders, een open hart en de navel van het universum. Met Robert de Muralt, Lukas Burgering & Renske Leijten.
preview
Organisatiekunst - Van controle naar vertrouwen in de publieke sector
20 maart 2024 In ‘Organisatiekunst’ nodigen Robert de Muralt en Marie-Louise Dechesne je uit anders naar je team, de organisatie en de omgeving te kijken. En niet alleen organisatiekundig te kijken. Ze beloven een vergroot organisatiebewustzijn, verbinding met maatschappelijke relevantie en – zoals het kunst betaamt – een spiegel.

Over Robert de Muralt

Robert de Muralt is een ervaren bedrijfskundige en organisatieadviseur die gespecialiseerd is in het versterken van leiders en het verbeteren van vastgelopen organisaties. Na een persoonlijk trauma in 2012 ontwikkelde hij expertise in integraal leiderschap en bewustzijnsontwikkeling. Als medeoprichter van De Muralt en Dechesne, een bureau voor complexe organisatievraagstukken, ondersteunt hij directie- en managementteams. Robert is bedenker van de Business Awareness Scan (BASc®) en co-auteur van "Organisatiekunst". Zijn aanpak richt zich op het blootleggen van belangen, verbinden van systemen, en aanbrengen van focus om organisaties door transformaties te begeleiden.

Andere boeken door Robert de Muralt

Over Marie-Louise Dechesne

Marie-Louise Dechesne is bedrijfskundige, ervaren coach en procesbegeleider gespecialiseerd in het begeleiden van individuen en teams die zijn vastgelopen en/of het verlangen hebben steviger te blijven staan in alle turbulentie en complexiteit. Haar expertise is het ‘speelveld’ overzien, en een zodanige omgeving te creëren dat mensen zich veilig voelen, zichzelf durven zijn, een heldere positie innemen en doen waar ze energie van krijgen. Ze leert hen ook anders te kijken naar zichzelf, de ander, de organisatie en hun omgeving waardoor ze weer perspectief zien en vertrouwen ervaren. Als medeoprichter van De Muralt & Dechesne, een bureau gespecialiseerd in complexe organisatievraagstukken, ondersteunt zij samen met Robert directeuren/managers en hun teams, met name binnen de publieke sector. Hun aanpak kenmerkt zich door zowel bedrijfskundig als mensgericht organisatievraagstukken te onderzoeken en de onderlinge dialoog en die met hun omgeving te stimuleren. Met daarbinnen aandacht voor persoonlijk leiderschap.   

Andere boeken door Marie-Louise Dechesne

Inhoudsopgave

INLEIDING 11

DEEL I IN DE KLEM 17

1 Natuurwetten 21
Alles is verbonden 22
Systemen ontwikkelen zich 23
Alles heeft een eigen levenscyclus 26
Iedere organisatie is anders 28
Natuurwetten voor het individu 29
Wetten en klemmen 32

2 Vier keer klemgezet 35
‘Ik moet in control blijven’ 35
‘Jij begrijpt mij niet.’ ‘Nee, jij begrijpt mij niet.’ 37
‘Ik moet iedereen tevreden houden’ 38
‘Wij worden als speelbal gebruikt’ 39
Complexe bezigheden 40

3 Nog dieper in de klem 43
Persoonlijk: je afkomst, patronen en vooronderstellingen 44
Relationeel: ik heb een andere verwachting dan jij 46
Organisatorisch: de kaders waarbinnen je opereert 47
Maatschappelijk: de stakeholders en de samenleving 48
Met een beperkte blik naar de werkelijkheid kijken 50
Anders leren kijken 51

DEEL II DE KUNST VAN ANDERS KIJKEN 55

4 Het 4 ringenmodel 59
Het 4 ringenmodel 60
In open verbinding met je omgeving 62
Wat je niet waarneemt 63
Managementfilters 64
Druk vernauwt de blik 66
Klemmen op vier niveaus 68

5 Anders kijken naar jezelf 75
Jij bent uniek en jouw waarneming is uniek 76
Gefragmenteerde waarneming 77
De bovenstroom en de onderstroom 78
Hoe werkt het in de praktijk? 81
‘Ik moet in control blijven’ 83
Een wenkend perspectief 85

6 Anders kijken naar de ander 87
Iedereen kijkt door zijn eigen bril en heeft zijn eigen gevoeligheid 87
Belangen en beleving van de ander 89
Samenwerken is complex 90
Verwachtingsmanagement 91
‘Jij begrijpt mij niet.’ ‘Nee, jij begrijpt mij niet.’ 93
Een wenkend perspectief 95

7 Anders kijken naar de organisatie 97
Het balansmodel (vier perspectieven) 97
Iedere organisatie heeft zijn eigen balans 100
Bewustwording van de krachtenvelden 103
Besturen met het balansmodel 105
‘Ik moet iedereen tevreden houden’ 106
Een wenkend perspectief 108

8 Anders kijken naar de omgeving 109
De organisatieomgeving en de algemene omgeving 109
Besturingsmodel voor omgevingscomplexiteit 111
‘Wij worden als speelbal gebruikt’ 115
Een wenkend perspectief 116

DEEL III UIT DE KLEM 119

9 Onderzoek 123
Gewogen beeld creëren 123
Integraal onderzoek 125
Resultaten 130
Een completer plaatje 133

10 Dialoog 135
Het wat en waarom van de dialoog 135
De dialoog in de praktijk 137
De dialoogmethode 137
De structuur van een dialoog 138
De wijsheid in de organisatie 141

11 Jouw leiderschap 143
Leiderschap begint bij jezelf 144
Communiceren vanuit je beleving 145
De vier V’s van jouw leiderschap 147
Veiligheid en vertrouwen in je organisatie 149
Het positiespel 150
Omgaan met druk 152
Pak het bewust op 154

12 Metaskills 155
Vertragen 156
Open blijven staan 158
Benoemen wat er is 159
Het niet durven weten 160
Je staande houden in een complexe situatie 161

DANKWOORD 165
OVER DE AUTEURS 169
GERAADPLEEGDE LITERATUUR 171
EINDNOTEN 173

Managementboek Top 100

Rubrieken

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden

        Organisatiekunst