Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20
,

Collaborate or Die

The Changemakers Handbook for Co-Creation

E-book Epub met watermerkbeveiliging Engels 2022 1e druk 9789089655523
Voormalig top 100Totaal 88 dagen
Direct te downloaden

Samenvatting

The years between "today" and 2030 have been dubbed the Decade of Action. Even without – and before – covid, it was already clear that nobody can make the changes we need alone. More than ever, companies can and must connect with others to use their business as a force for progress. But how? By using the power of co-creation, defined as "The collaborative creation of new value, together with experts and stakeholders".

In this practical, action-oriented, and easy to read book, Martijn Pater and James Veenhoff take us on a step-by-step journey towards impact. Building on over 15 years of international experience with corporates, startups, ngos and governments, they de-mystify the term co-creation, describe the key types and trends and share the Five Guiding Principles.

Laced with practical tips and inspiring case examples, this book is a must read for anyone interested in unleashing the power of co-creation to make progress. Want to find out how Rainforest Alliance, wwf, Heineken and Philips and the like apply co-creation? Then this is the book for you.

Specificaties

ISBN13:9789089655523
Taal:Engels
Bindwijze:e-book
Beveiliging:watermerk
Bestandsformaat:epub
Aantal pagina's:192
Druk:1
Verschijningsdatum:9-3-2022
Hoofdrubriek:Verandermanagement
ISSN:

Lezersrecensies

Wees de eerste die een lezersrecensie schrijft!

Interviews en artikelen (1)

preview
Collaborate or die - Het co-creatie handboek voor veranderaars
James Veenhoff 8 december 2021 Meer dan ooit tevoren kunnen en moeten bedrijven en organisaties de krachten bundelen. Tot zover niks nieuws, want de vraag is natuurlijk: hoe? Het antwoord: door de inzet van co-creatie. Martijn Pater en James Veenhoff nemen je stap voor stap mee op een reis richting impact.

Over James Veenhoff

James is medeoprichter van impact strategie bedrijf Fronteer, dat inmiddels is uitgegroeid tot een van de leidende spelers op het gebied van 'co-creatie'. Met klanten als HEMA, Heineken, KLM, Shell, Eneco, Rabobank, WWF en de Gemeente Amsterdam wordt gewerkt aan opmerkelijke innovaties, altijd vanuit de filosofie 'Business as a force for Good'. In de jaren direct na zijn studies Bedrijfskunde (Nijenrode) en Antropologie (VU Amsterdam) was hij betrokken bij spraakmakende merken en projecten in de mode-industrie (o.a. Evisu, Amsterdam International Fashion Week, Blue Blood, Ganbaroo, Hilfiger), maar de laatste 15 jaar richt hij zich primair op innovaties ten bate van onderwijs en de transitie (zowel economisch als maatschappelijk). In 2012 zette hij met verschillende toonaangevende jeansmerken (o.a. Levis, Gstar, Calvin Klein, Hilfiger, Kings of Indigo, Scotch & Soda) een opleiding tot duurzaam denim ontwikkelaar op: de Jean School. Deze MBO4 opleiding staat inmiddels internationaal zeer hoog aangeschreven: plek 99 in de wereldwijde ranking van modeopleidingen (dus boven menig HBO). Deze ambitieuze ontwikkel-aanpak is inmiddels door diverse ROC instellingen omarmd, met tientallen nieuwe MBO opleidingen als gevolg (in alle sectoren, van beauty en bewegen tot bouw en barpersoneel).

Andere boeken door James Veenhoff

Over Martijn Pater

Martijn Pater is een ervaren strateeg met meer dan 20 jaar ervaring. Hj is gericht op innovatie, co-creatie, smart cities, mobiliteit, duurzaamheid en strategieën met positieve impact. Hij is industrieel ontwerper, creatief denker en ondernemer. Martijn is medeoprichter van impact strategie bedrijf Fronteer, een B Corp consultancy gevestigd in Amsterdam. Daarnaast is hij medeoprichter van smart city start-up Coding the Curbs en voorzitter van NDSM Energie - een unieke duurzame energiecoöperatie bestaande uit 60 bedrijven gevestigd te Amsterdam. Fronteer pioniert al meer dan 15 jaar op het gebied van co-creatie. Zij hebben een unieke positie - wereldwijd - met hun methodiek. Ze brengen de beste perspectieven in elke branche samen om potentieel te ontsluiten. Inmiddels hebben in 2.500 sessies 15.000 experts deelgenomen aan co-creatie sessies voor onder andere WWF, Rainforest Alliance, Heineken, Philips, Pon, de Gemeente Amsterdam en vele andere organisaties. Martijn vernieuwt ook graag organisaties. Bij Fronteer is cirkel-gebaseerd werken en holacratie inmiddels een sleutel om het menselijk potentieel in de organisatie te ontsluiten. In zijn vrije tijd heeft Martijn een eigen energieneutraal huis gebouwd en een carbon zeilboot gerestaureerd.

Andere boeken door Martijn Pater

Inhoudsopgave

Introduction 9

SECTION 1
THE FOUR TYPES OF CO-CREATION 15

Four types of co-creation 22
-Crowdsourcing 25
-Community co-creation 25
-Coalitions 27
-Expert co-creation 28
Future types of co-creation 30
-Deliberative Democracy 32
-Open-data Movements 33
-Purpose-driven Coalitions 33
-Global expert co-creation 35

SECTION 2
THE five GUIDING PRINCIPLES OF CO-CREATION 37

Case 1 The Jean School Case 43

Principle 1 – Inspire to Participate 50
-Define a strategic challenge 51
-Frame the problem 55
-Create a challenge presentation 58
-Tips for Inspiring to Participate 59
Principle 2 – Select the Best 62
-TASK 1 The right perspectives 65
-The five expert types 67
-TASK 2 Detective work 72
-TASK 3 Conversations 73
-The six motivations for expert participation 75
-TASK 4 Well-rounded group 77
-TASK 5 Reconnect 81
-Tips for Selecting the Best 81
Principle 3 – Trust the Process 85
Pre-session 96
-STEP 1 Introduction 101
-STEP 2 Vision 105
-STEP 3 Challenge 108
-STEP 4 Rapid Map 111
-STEP 5 Ideation 117
-STEP 6 Last Words of Advice 119
Post-session 120
-Tips for Trusting the Process 121
Principle 4 – Raise the Bar 123
-PHASE 1 Reflect 129
-PHASE 2 Construct 131
-PHASE 3 Validate 137
-PHASE 4 Strategize 140
-Tips for Raising the Bar 147
Principle 5 – Lead the Change 149
-Fill the seats 151
-State your case 153
-Claim your space 154
-Unlock the coalition 155
Cases 2-13 156

SECTION 3
ONLINE CO-CREATION 169

Pre-session 175
-STEP 1 Introduction, what is different online? 179
-STEP 2 Vision, what is different online? 180
-STEP 3 Challenge, what is different online? 181
-STEP 4 Rapid map, what is different online? 182
-STEP 5 Ideation, what is different online? 184
-STEP 6 Advice, what is different online? 185
Post-session 186

Last words 189
Thanks 191

Managementboek Top 100

Rubrieken

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden

        Collaborate or Die