Als ik ‘LinkedIn' zeg, denken veel mensen nog steeds alleen aan vacatures en het zoeken naar een baan. LinkedIn is in de loop der tijd zó veel meer geworden. Het is nog steeds een vacaturebank en recruiters zal je er ook veel vinden, maar daarnaast is het ook communicatie, marketing, PR, sales, webcare, een netwerkplatform en vooral ook een prachtig podium om jezelf en/of je organisatie te profileren.
Een van de onderdelen waarmee je het verschil kunt maken op LinkedIn is content. Berichten op je tijdlijn plaatsen waarna je connecties en volgers vervolgens met likes, reacties en deelacties ervoor zorgen dat het in hun netwerk terecht komt. Maar waarom heeft het ene bericht nou honderden likes en reacties en moet het andere bericht het doen met een handjevol likes? Ik geef je vijf waardevolle tips voor het inzetten van content vanuit het persoonlijke LinkedInprofiel. Om mee te nemen in je eigen contentstrategie of om binnen je organisatie de marketing-en communicatieafdeling te helpen met employee advocacy.
Wees jezelf
Ik kan er niet hard genoeg op hameren: wees jezelf op LinkedIn. Praat over jouw expertise, jouw vak, jouw passie. Maak je berichten niet mooier dan ze zijn, blijf weg van stockfoto's of voorgekauwde updates, geef mensen het idee dat ze ook echt met jou praten en wees geen marketingmachine of reclamefolder. Dit geldt voor zowel zelfstandig ondernemers, mkb'ers en corporate organisaties. Vooral binnen grotere bedrijven willen marketing- en communicatie afdelingen nog wel eens te veel invloed uitoefenen op de profielen van de medewerkers. Doe dit niet, je collega's zijn allemaal individuen en juist hun persoonlijkheden maken een bericht leuk, interessant en nuttig om te lezen. Sla de spontaniteit er ook niet uit door het te laten redigeren of anderen er iets van te laten vinden. Echtheid, puurheid, jouw werkleven als persoon, daar draait het om.
Geven is het nieuwe krijgen
De meeste mensen zijn opgevoed met het feit dat als je iets krijgt, dan wil je iets teruggeven. Dit werkt online ook lekker door. Ik geef jou gratis tips in de vorm van blogs of vlogs, jij noemt mijn naam als iemand een expert zoekt. Ik geef jou een gratis een webinar, jij voelt je 'schuldig' als je niet de vervolgcursus afneemt. Ik geef jou een proefexemplaar van een bepaald product of een demo, jij wordt overtuigd. Ik roep het al jaren: Geven is het nieuwe krijgen. Voor zowel B2C als B2B want ook inkopers zijn hier heel gevoelig voor. Kun je dus iets weggeven qua waarde? Doen!
Wees een autoriteit in je vakgebied
Als je iets afneemt van iemand, of iemand inhuurt, dan wil je ook dat diegene daar veel verstand van heeft. Een expert, een specialist, iemand die bekend staat om zijn goede diensten. Zorg dus dat je autoriteit wordt in je vakgebied en dat niemand (meer) aan jou twijfelt. Dit kun je doen door kennis te delen, tips te geven, je successen op een fijne manier te delen. Nog mooier zou zijn als anderen dat laatste voor jou doen. Vraag daarom ook altijd om aanbevelingen en recensies. Neem stelling in bepaalde uitspraken, bijvoorbeeld op basis van artikelen in de krant of uit het nieuws. Word genomineerd voor iets uit je vakgebied, win prijzen of word geïnterviewd voor vakbladen, kranten, radio, tv of podcasts. Traditionele media zijn nog steeds superkrachtig en je kunt het weer gebruiken als input voor je berichten op LinkedIn.
Varieer in je content
Je kunt op LinkedIn veel mooie dingen doen op gebied van content. Uiteraard is het een zakelijk platform en zou ik ook altijd een haakje vinden dat met je werk, organisatie of branche te maken heeft, maar daar hoeft niet te betekenen dat het saai hoeft te zijn. Tegenwoordig horen video's en foto's bij de tijd. Emoji's zetten, met mate en in zakelijke sfeer, je teksten kracht bij en ondertussen heb je ook de mogelijkheid om met stories en nieuwsbrieven je kennis, tips en verhalen op een andere manier te delen. De poll-optie, documenten, de evenementen, probeer eens één en ander uit en varieer in je eigen content. Wil je dat mensen je gaan onthouden en herkennen dan is ook continuïteit belangrijk. Drie keer per week alleen maar een artikel delen brengt je niet verder.
Verdien sympathie, vertrouwen en gunfactor
Tsja, en dan kun je alles mee hebben, goede content, sprekende foto's en video's, inspirerende verhalen, maar dan blijk je niet de sympathie gewonnen te hebben van mensen. Ze gaan jouw deurtje snel voorbij, hoe goed of hoe snel je ook bent. Je hoeft niet door iedereen aardig gevonden te worden, maar mensen zullen wel naar je content kijken, je profiel, je eigen interactie en de manier hoe je reageert bij of op anderen. En daarop baseren ze hun keuzes qua liken, reageren of delen. Gunfactor, vertrouwen, het zijn in Nederland fenomenen waar je aan moet werken op LinkedIn, anders kom je niet ver.
Of je nu een eenpitter bent, mkb'er of werkzaam binnen een grote corporate organisatie, content is voor iedereen binnen het bedrijfsleven belangrijk. De insteek en het belang zal voor iedereen verschillend zijn, maar mijn advies is om berichten te plaatsen waarbij je jezelf goed voelt. Zit jouw doelgroep op LinkedIn en wil jij daarin een groter bereik en meer zichtbaarheid en vindbaarheid creëren dan helpt mijn boek Meer succes met LinkedIn! jou daar zeker bij. Al meer dan tienduizend mensen gingen je voor en met deze meest uitgebreide handleiding van Nederland kun je jezelf alles aanleren wat je wilt weten over deze prachtige tool.
Over Corinne Keijzer
Corinne Keijzer, oprichter en eigenaar van Digital Moves, is vanaf 2010 trainer, spreker en auteur op gebied van het onderwerp LinkedIn en door LinkedIn zelf benoemd tot officieel ambassadeur. Zij schreef meerdere bestsellers waaronder 'LinkedIn voor bedrijven', 'Meer succes met LinkedIn!' en '400 tips en ideeën voor je LinkedIn-posts'.