Juist in deze tijd, waarin veranderingen veel sneller gaan dan vroeger, waarin we zien dat managers zich omscholen tot teamcoach en waarin er steeds meer gevraagd wordt van medewerkers om duurzaam inzetbaar te zijn, is zo’n goed gesprek enorm waardevol.
Ik voer al gesprekken sinds ik kan praten: gesprekken met mezelf en met anderen. Gesprekken om iets voor elkaar te krijgen, gesprekken om mezelf uit te drukken, gesprekken om gewoon een beetje plezier te maken, gesprekken bij een biertje en een bitterbal, en ook gesprekken na een crematie of bij een geboorte. Maar vooral veel gesprekken met collega’s, klanten, ondernemers, cliënten of vakgenoten. Soms gaan de gesprekken vanzelf, soms ook niet. Soms ben je vooral zélf steeds aan het woord en een andere keer ben je vooral aan het luisteren. Het blijft een bijzonder fenomeen. Ieder gesprek is weer anders.
Een speciaal soort gesprekken zijn de gesprekken die bedoeld zijn om de ander te helpen. En niet te helpen door hem of haar advies te geven wat hij of zij moet doen. Ik doel hier op gesprekken waarmee je een ander helpt verder te komen door vooral goed te luisteren en vanuit een open houding, zonder eigen agenda, de ander te laten kijken naar zichzelf en naar zijn mogelijkheden om een stap te zetten in zijn leven. Dat zijn mooie momenten. Zelf doe ik dat de laatste tijd bij voorkeur tijdens een mooie wandeling met een cliënt in de vrije natuur. Maar het kan natuurlijk ook bij een goede cappuccino of een glas verse muntthee.
Soms kost zo’n gesprek energie, dan doe ik iets niet goed, weet ik intussen. Maar veel vaker levert zo’n gesprek juist energie op. Wat er dan gebeurt is dat de cliënt en ik samen ‘op avontuur’ zijn. Met een open mind onderzoeken we wat er speelt. Ik nodig de ander uit om net als ik nieuwsgierig te zijn naar hoe de dingen verlopen in het leven. Dat geeft ruimte voor relativering. We kijken samen naar de huidige situatie, hoe heeft die zo kunnen ontstaan? En wat zijn de wensen richting de toekomst. Het is een reis naar binnen, het verkennen van mogelijkheden, om vervolgens weer een stap naar buiten te zetten.
Ik gun veel mensen om op deze manier een gesprek te voeren met anderen. Om diezelfde energie te ervaren. Om vanuit de verwondering te leren van ervaringen. Om vanuit een oplossingsgerichte houding samen met de ander te zoeken naar nieuwe mogelijkheden en opties.
En daarom besloot ik om een aantal basisprincipes van een goed gesprek vast te leggen in dit korte boekje. Ik wens je veel leesplezier en laat me als je wilt eens weten wat je er aan het hebt gehad.
Pieter van der Haak (1967) is organisatieadviseur en trainer. Als eigenaar van P&A Talentontwikkeling begeleidt Pieter van der Haak leidinggevenden, teams en organisaties tijdens hun reis van Goed naar Geweldig. Hij schreef verschillende boeken, en Een goed gesprek! is zijn nieuwste boek.
Over Pieter van der Haak
Pieter van der Haak is sociaal psycholoog, trainer en ondernemer. Hij schreef diverse boeken over eigenaarschap, leiderschap en persoonlijke ontwikkeling, waaronder de klassieker Van Vakmanschap naar Leiderschap, de bestseller over eigenaarschap Wie zorgt dat het goed komt? en de toegankelijke boeken Groeimindset en Faciliterend Leidinggeven.