Stap 1. Creëer INZICHT
In de eerste stap stel je je werkgroep samen. Veel organisaties stellen een duurzaamheidsmanager aan en denken dat daarmee de kous af is. Helaas, dit is enkel een begin. Je hebt een representatief team nodig dat duurzaamheid gaat vertalen naar de hele organisatie. Breng hen daarom op dezelfde lijn. Wat betekent MVO of duurzaamheid voor jullie? Hoe creëert jouw organisatie waarde? Welke trends zijn belangrijk? Wat is jullie missie en hoe ziet die er uit binnen 10 of 20 jaar? Deze basisvragen scheppen de juiste context voor een goede start.
Stap 2. Ontwikkel DYNAMIEK
Ga op zoek naar de zaken die ertoe doen voor je organisatie en je stakeholders. Wat zijn de prioriteiten waarop je wil focussen? Via een stakeholdersbevraging kom je te weten waarvoor er draagvlak is. Welke thema's liggen hen nauw aan het hart? Creëer dynamiek via een duurzaamheidscultuuren zorg dat het proces begint te leven in je organisatie!
Stap 3. Bepaal KOERS
Nu je inzicht en dynamiek hebt gecreëerd weet je waarop je moet focussen en zijn je stakeholders mee. Dan is het tijd om een strategie te ontwikkelen. Blijf niet plakken bij het laaghangend fruit maar durf ambitieus te zijn en te kijken naar circulaire en/ of systeeminnovatie. Er bestaan heel wat tools en hulpmiddelen om je hierbij te helpen. Lees het boek om de tool te vinden die het beste bij je organisatie past.
Stap 4. Maak IMPACT
De impact op de organisatie en maatschappij is wat er uiteindelijk toe doet. Hiervoor zijn drie karakteristieken van impact belangrijk: het gaat over heteffect van je strategie (en dus niet over goede intenties), het gaat over dingen die gewaardeerd worden door je stakeholders en de maatschappij (vandaar opnieuw het belang van stap 2 Dynamiek) én waarmee je een verschil maakt (‘wat als’- denken). Impactmeting vertelt hoe effectief je beleid is en hoe je de projecten en acties verder opvolgt. Behaalt de strategie de gewenste impact? En hoe gaan we deze meten? Is er bijsturing nodig?
Stap 5. Vertel je VERHAAL
Duurzaamheidsintegratie is een veranderproces en moet ook zo benaderd worden! Verhaal is daarom geen laatste stap die je op het einde gaat uitvoeren. Het is een transversale stap die je in elke andere fase integreert. Om een duurzaamheidscultuur te creëren is communiceren in elke stap noodzakelijk. Doe aan storytelling, ook over zaken die moeilijker en uitdagender zijn. Ga hierover opnieuw in dialoog met je stakeholders en pas op deze manier opnieuw je koers aan. Vanuit je vernieuwde koers zal je meer impact maken En zo is de cirkel helemaal rond.
In het boek wordt in elke stap ook rekening gehouden met gedragsverandering en hoe je als lezer je eigen duurzaamheidscompetenties aanscherpt. Dit zijn voor ons twee belangrijke succesfactoren. Je begrijp het al, De weg naar duurzaam ondernemen is er eentje van continue verbetering en verandering, soms uitdagend maar altijd waardevol. Enjoy the ride!
De auteurs van de weg naar duurzaam ondernemen.
Sara Vermeulen is duurzaamheidsexpert en onderneemster. In 2018 richtte ze Route 2030 op, een bureau voor strategisch duurzaamheidsadvies en creatief verandermanagement. Naast het faciliteren van strategie- en stakeholderprojecten houdt Sara ervan om organisaties te coachen in verscheidene duurzaamheidsdilemma’s.
Jan Beyne combineert zijn academische kennis op vlak van duurzame ontwikkeling met een brede waaier aan praktijkervaring. Als onderzoeker en lesgever bij Antwerp Management School en PhD kandidaat specialiseert hij zich in het integreren van de duurzame ontwikkelingsdoelstellingen of SDG’s bij allerlei organisaties, bedrijven en lokale besturen. Jan wordt enthousiast van vernieuwende duurzame ideeën en future-proof businessmodellen.