Lees verder
Jan Beyne doceert aan de Antwerp Management School en doet onderzoek naar duurzaamheidsintegratie bij organisaties.
Meer over de auteursDe weg naar duurzaam ondernemen
In 5 stappen naar positieve impact
Paperback Nederlands 2021 1e druk 9789464014495Samenvatting
- De wereld transformeert wanneer organisaties transformeren.
- Organisaties transformeren wanneer mensen transformeren.
Van het belang van duurzaam ondernemen is langzaam maar zeker iedereen doordrongen. Maar hoe begin je daar nu aan?
De weg naar duurzaam ondernemen helpt je op weg om positieve impact te creëren in vijf stappen. We beginnen bij het begin en nemen je mee in de centrale concepten en strategische kaders van het maatschappelijk verantwoord ondernemen. Daarna helpen we je op weg om met de nodige dosis creativiteit en verandermanagement jouw organisatie of bedrijf ook effectief mee te krijgen in de transformatie naar een duurzame samenleving. Doorheen het boek vind je vele cases die je inzicht geven in hoe andere spelers met dezelfde thema’s aan de slag gaan.
De weg naar duurzaam ondernemen is voor iedereen die geïnteresseerd is in het duurzaamheidsconcept. Voor iedereen die benieuwd is naar getuigenissen van andere organisaties en hoe zij omgaan met duurzaamheid. Voor iedereen die de eerste stappen wil zetten in het vooropstellen van concrete duurzaamheidsdoelstellingen. Voor iedereen die de denkpatronen omtrent duurzaam ondernemen wil versterken. Voor iedereen die duurzame verandering wil teweegbrengen. En voor iedereen die vanuit systemisch activisme op zoek is naar duurzame oplossingen. Let’s go!
Specificaties
Expertrecensies (2)
Lees verder
Lees verder
Lezersrecensies
Interviews en artikelen (2)
Over Jan Beyne
Over Sara Vermeulen
Inhoudsopgave
DEEL 1 CREËER INZICHT 19
Watis duurzaam ondernemen? 23
Hoe duurzaam ondernemen? 32
Waarom duurzaam ondernemen? 41
DEEL 2 ONTWIKKEL DYNAMIEK 57
Stakeholdersmanagement 59
Via gedeelde ‘purpose’ naar een duurzaamheidscultuur 77
DEEL 3 BEPAAL JE KOERS 89
Ambitieniveaus bepalen 92
Duurzaamheid verankeren in de bedrijfsvoering 96
Hoe organisaties aan de slag gaan met
duurzaamheidsintegratie en -transformatie 112
Aandacht op innovatie als voorwaarde voor impactcreatie 117
DEEL 4 MAAK IMPACT 141
De karakteristieken van impact 143
Leiderschap en activisme 164
DEEL 5 VERTEL JE VERHAAL 179
Inzicht en dynamiek creëren via communicatie 181
Koers bepalen via communicatie 188
Impact creëren via communicatie 196
BESLUIT 207
DANK! 209
LIJST MET AFKORTINGEN 210
EINDNOTEN 213
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan