Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Column

Daniëlle de Jonge en Judith Smits - The human touch in Zoomsessies

Daniëlle de Jonge en Judith Smits publiceren deze zomer op dit medium een serie blogs met tips over de human touch in digitale gesprekken. Dit is de eerste aflevering, over wat inmiddels een vaste prik is in elke werkweek: Zoomsessies.

Judith Smits | 8 juni 2021 | 2-3 minuten leestijd

Zoom, Teams en andere beeldbelprogramma's: ze zijn business as usual. Voor klantgesprekken van acquisitie tot relatiebeheer, voor overleg in projectteams en voor netwerkbijeenkomsten. Bovendien laten diverse onderzoeken zien dat er ook ‘na corona' meer dan ooit wordt thuisgewerkt.

Digitale gesprekken zijn inmiddels vaste prik in elke werkweek. Hoe zorg je toch voor de persoonlijke touch? Wat is een interactieve manier van communiceren die onderscheidend is? Wat zijn de mogelijkheden om een positief verpletterende indruk te maken? Wij geven je onze favoriete tips en tools.

Annotaties, whiteboards en meer
Of je nu met één persoon of met een groepje spreekt: niks zo saai als enkel een pratend hoofd op het scherm. Het wordt al interessanter als er - gericht én relevant - iets op het scherm wordt gedeeld. Echt dynamisch maak je het met de vele tools die beeldbelprogramma's bieden, de ideale manier om iedereen scherp te houden. De poll zorgt voor een onverwacht effect in 1-op-1-gesprekken. Whiteboards delen roept op tot actie, laat de klant maar iets schrijven (of tekenen, ook leuk!). Annotaties kun je inzetten door te vragen of de klant een emoji op het scherm ‘prikt' als iets in een presentatie hem of haar bijzonder aanspreekt. Heb je een gesprek met meerdere mensen en gebruik je de chat? Laat de anderen dan duimpjes geven voor de beste ideeën die gedeeld worden.

Breakout-rooms, maar dan anders

In workshops een oude vertrouwde inmiddels, maar ook in andere gesprekken met prospects of klanten uitstekend inzetbaar. Bijvoorbeeld als je met een aantal personen een offerte bespreekt, waarbij je na de inleiding jouw technische collega in een breakoutroom zet met de technisch specialist van de klant en jij stapt in een room met de beslisser die over de hoofdlijnen gaat. Dan kan ieder zijn eigen verdiepingsniveau vinden.
Breakoutsessies zijn ook een fijne manier om in kleine groepjes met elkaar te sparren of te netwerken. Zorg er wel voor dat je het technisch goed geregeld hebt. Als je een grote groep deelnemers hebt die allemaal in verschillende breakouts moeten worden geplaatst, zet dan een professionele organisatie of IT-medewerkers van jouw bedrijf in.

Online presentatietools
Om interactie met sessiedeelnemers of gesprekspartners te creëren, maak dan eens gebruik van een online presentatietool, zoals Sendsteps en Mentimeter. Deze en soortgelijke presentatietools zijn vaak te integreren met PowerPoint zodat ze geschikt zijn voor zakelijk gebruik.
Je kunt quizzen organiseren, wordclouds laten maken en vragen stellen aan het publiek. Onze ervaring is dat een quiz heel goed werkt, omdat mensen willen winnen. Je triggert mensen om over een bepaald onderwerp na te denken. Stel wat leuke prijzen beschikbaar, succes gegarandeerd!
Met deze tips maak je jezelf digitaal veel aantrekkelijker. Daarnaast heb je natuurlijk de basis op orde voor een professionele indruk - recht in de camera kijken, goede belichting en de mogelijkheden van het programma onder de knie hebben bijvoorbeeld.
Wij dagen je uit om, als je jouw volgende digitale netwerksessie, presentatie of klantgesprek organiseert, één van bovenstaande tips toe te passen. Zo kun je online toch de ‘human factor' meegeven. Het gaat erom dat je FUN uitstraalt, ook door het beeldscherm heen. Daar krijgt iedereen energie van!

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden