Net voor het ‘zakken van het magazine’ hadden wij nog een interview met hem. Polman betoogt dat ondernemingen Netto positief moeten worden. Dus de negatieve impact moet niet alleen tot nul worden gereduceerd maar men moet ook bijdragen aan het herstel van de schade die al is aangericht. Restorative, reparative en regenerative, noemt hij dat. Winst is prima, maar hoe doe je dat met het oplossen van 's werelds problemen, in plaats van met het creëren daarvan? Kortom: ‘Is de wereld beter af met of zónder jouw bedrijf?’
Leidinggeven is bekend terrein, net als coaching. Maar dat geldt niet voor coachend leidinggeven. Dat wil zeggen: echt coachend leidinggeven. ‘Coachend leidinggeven gaat vaak over onderwerpen als situationeel leiderschap, feedback geven en ontvangen, mensen laten uitpraten en kringgesprekken. Technieken die je goed kunt gebruiken, maar in feite trucjes zijn die je onder de knie kunt krijgen.’ Echt coachend leidinggeven draait om de dagelijkse dilemma’s waarmee je als coachend leidinggevende te maken krijgt. Gelukkig heeft het de grande dame van het coachen en ‘praktiseerder’ van het leidinggeven, Marijke Lingsma, behaagd om deze lacune op te vullen. Elke leidinggevende, zo zegt ze, schakelt voortdurend tussen zijn rollen, afhankelijk van welke nodig is om met elkaar een stap verder te komen. Soms is hij de manager die grenzen stelt. Soms is hij coach, wanneer er aandacht nodig is om het collectief eigenaarschap te bewaken. En als er keuzes gemaakt moeten worden is hij leider. ‘Ik wil leidinggevenden praktische kaders aanbieden voor het omgaan met de dagelijkse dilemma’s en andere ongemakken.’ Uit eigen keuken! En dat maakt het net even interessanter.
Het is een forse stap, van coachend leidinggeven naar werving & selectie, maar we wagen het erop. Dit jaar is het 30 jaar geleden dat de 1e druk van Handboek W&S verscheen, een mooie aanleiding om bij de eminence grise van het vak, Loek Wijchers, eens te informeren naar de stand van zaken. Hij is ronduit somber: ‘Als we kijken naar werven, selecteren en introduceren – dat zijn feitelijk drie met elkaar samenhangende onderwerpen – vind ik dat er geen echte vorderingen zijn gemaakt. Natuurlijk, we werven op een andere manier, meer online, en in het selectieproces maken we meer gebruik van assessmentachtige methodes in plaats van psychologische testen. Maar aan introduceren doen de meeste bedrijven nog steeds weinig tot niks. Op je eerste werkdag word je welkom geheten, ze wijzen je waar de kapstok is en de wc en succes verder.’ Maar dat is toch niet iets om je echt druk over te maken. Uit de tien interviews die we hielden rond het thema ’25 jaar management’ (gebundeld in Dit is management! dat eigenlijk Beyond de hype had moeten heten) blijkt dat veel managementthema’s zich niet spectaculair ontwikkelen. Behalve digitalisering dan.
O ja tot slot, een opmerking van strikt persoonlijke aard. U kent ze vast wel, die gepimpte CV’tjes op LinkedIn die eindigen met de omineuze mededeling ‘op zoek is naar een nieuwe uitdaging’. Iedereen weet dat ‘nieuwe uitdaging’ staat voor boventallig of anderszins ongeschikt. Bij ondergetekende zult deze duiding niet aantreffen, ook al ben ik niet meer werkzaam. Ik heb na ruim 30 jaar alles wat ik over management wilde zeggen (voorlopig) wel gezegd. Tijd dus om op zoek te gaan naar een nieuwe uitdaging!
Over Pierre Pieterse
Pierre Pieterse was tot februari 2022 hoofdredacteur van Managementboek Magazine.