De sleutel naar een succesvolle organisatie ligt voor mij in het vergroten van eigenaarschap. Medewerkers die eigenaarschap tonen maken het verschil tussen winnen en verliezen, tussen winst en verlies, tussen groei en faillissement. Maar daarvoor is wel jouw leiderschap benodigd!
Vanuit praktijk
Ik realiseer mij ook dat er al veel is geschreven over eigenaarschap en leiderschap. Maar waar krijg ik als leidinggevende handvatten om het eigenaarschap in mijn team te vergroten? Welke stappen kan ik nemen? Waar zijn mijn praktische handvatten als leider of manager? En dat is precies waar het boek ‘vergroot eigenaarschap’ over gaat. Vanuit de praktijk, maar wetenschappelijk indien nodig. Makkelijk leesbaar, met vele direct toepasbare handvatten. In 4 ogenschijnlijk eenvoudige fasen naar meer eigenaarschap!
Fase 1; Richting en motivatie
De mensen aan wie je leiding geeft willen graag weten waarvoor ze het doen. Niks nieuws onder de zon, maar het komt nog te vaak voor dat bedrijven geen idee hebben waar ze over 2,3,5 of 10 jaar willen staan. En als er wel een plan ligt, dan kunnen maar weinig mensen het reproduceren. Het zijn woorden zonder betekenis. Als leidinggevende begint het bij richting geven. Waar wil je naar toe met de organisatie? Als je dit helder verwoordt, creëer je al stap voor stap eigenaarschap. Naast het geven van richting is het evenzo belangrijk dat je mensen motiveert. Geen moeilijke elementen, maar eenvoudige randvoorwaarden om mensen gemotiveerd naar hun werk te laten gaan.
Fase 2; Willen
Na het geven van richting, zullen mensen onderdeel moeten uitmaken van jouw team. Niemand staat aan de zijlijn, maar iedereen draagt vanuit een intrinsieke motivatie haar steentje bij. Dat is wat we willen. Hiervoor zul jij als leidinggevende moeten inspireren en een winnend team moeten creëren. Een team waarvan iedereen onderdeel wil uitmaken. Ja ik wil een bijdrage leveren, dat is waar we naar toe werken.
Fase 3; Kunnen
Als je dit voor elkaar hebt, ga je het gesprek aan. Hierbij kijk je naar de taakvolwassenheid van jouw mensen, toon je vertrouwen en bespreek je met elkaar wat er gaat gebeuren. Jouw mensen moeten uitspreken dat ze het kunnen. Jij staat voor hen klaar om als sparringpartner op te treden. Ja, ik kan een bijdrage leveren, dat is waar we naar toe werken.
Fase 4; Mogen
In de laatste fase gaat er daadwerkelijk een bijdrage worden geleverd. En helaas horen daar ook fouten bij. Als er maar van geleerd wordt. Jij faciliteert groei, staat klaar om te helpen, en je zorgt voor het eigenaarschap bij jouw mensen.
Met behulp van deze 4 eenvoudige fasen, creëren we eigenaarschap binnen een team, afdeling of organisatie. Eigenaarschap over processen, taken en zelfs persoonlijke ontwikkeling.
Het kost tijd en energie om psychologisch eigenaarschap verder te ontwikkelen in jouw team. Jij als leidinggevende hebt een groot aandeel in het gevoel van eigenaarschap dat mensen hebben. Dit versterk je door richting te geven en jouw mensen te motiveren. Je creëert een team waar mensen onderdeel van uit willen maken. Je gaat het gesprek aan en zorgt ervoor dat ze het in zichzelf zien en geloven. Tot slot geef je eigenaarschap en accepteer je dat het niet altijd gaat zoals je het zelf zou doen. En misschien gaat er wel eens iets mis. Maar als je dit leergeld kunt veroorloven, worden jouw mensen er alleen maar beter van.
Jochen Hekker (1975) is eigenaar van LiDRS B.V. Als trainer en coach gebruikt Hekker zijn jarenlange ervaring als marineofficier. Hij heeft naast zijn officiersopleiding bij de Koninklijke Marine een Master in Business Engineering and Management Science (ir.) en een postdoctorale opleiding Operational Auditing afgerond. Hij is de auteur van Vergroot eigenaarschap.
Over Jochen Hekker
Jochen Hekker (1975) is eigenaar van LiDRS B.V. Als interim manager en coach gebruikt Hekker zijn jarenlange ervaring als marineofficier. Hij heeft naast zijn officiersopleiding bij de Koninklijke Marine een Master in Industrial Engineering and Management Science (ir.) en een postdoctorale opleiding Operational Auditing afgerond.