LinkedIn rolt steeds meer nieuwe opties uit en daardoor wordt dit zakelijke profiel ook steeds interessanter. Ook het advertentiesysteem en campagnebeheer hebben net een flinke make-over gehad en kunnen je marketingactiviteiten goed ondersteunen in de mediamix. Ik geef je vijf belangrijke tips om je bedrijfspagina op LinkedIn nog succesvoller te maken.
1. Maak je bedrijfspagina in meerdere talen aan
Heeft je organisatie een doelgroep die bestaat uit meerdere talen of nationaliteiten, pas dan je infostuk en slogan aan in desbetreffende talen. Het voordeel is dat mensen je pagina zien in de taal van hun eigen taalinstelling. Tenzij je die taal niet aanbiedt, dan zien ze de, zelfgekozen, standaardtaal. Daarnaast maak je jezelf vindbaar in de zoekmachine op de taal van je doelgroep.
2. Richt je updates op bepaalde doelgroepen
Ook updates kun je plaatsen voor verschillende doelgroepen. Je moet hier wel een wat grotere volgersgroep hebben, anders heeft het geen zin, maar vooral taal en locatie zijn hiervoor heel handig om in te zetten. Zo kun je je Engelstalige update plaatsen voor Engelse volgers en Nederlandse updates voor Nederlandse volgers en val je beide doelgroepen niet lastig met content in een vreemde taal.
3. Richt je advertenties op bestaande doelgroepen
LinkedIn kent een goed in elkaar stekend advertentiesysteem gebaseerd op ‘Objective Based Marketing'. Je bepaalt je doel en daarna pas je doelgroep. Deze doelgroep kun je op verschillende manieren bepalen door gebruik te maken van de data van LinkedIn, maar ook kun je je eigen data gebruiken. Je kunt je advertentie richten op bestaande klanten, websitebezoekers of bedrijven uit je CRM-systeem bijvoorbeeld. Ook kun je (binnenkort) gebruik maken van de optie ‘Lookalike Audience' waarmee LinkedIn op basis van jouw database soortgelijke profielen opzoekt.
4. Maak je updates menselijker
De grootste valkuil voor bedrijven is dat ze de updates op de bedrijfspagina gebruiken om zoveel mogelijk te spammen. Of de tijdlijn is vrij saai omdat het vooral artikelen zijn die gedeeld worden en meer als een verlengde van de website ingezet wordt. Hierdoor zal de interactie achterblijven, daarmee ook je bereik en wordt je content niet verder verspreid. Probeer eens wat meer menselijkere content te plaatsen. Laat de medewerkers binnen het bedrijf zien, geef een kijkje achter de schermen met foto's en video's, vertel verhalen. Wedden dat je meer views en interactie krijgt?
5. Betrek je collega's, het is ook hun feestje
De bedrijfspagina is niet iets alleen van de afdeling HR, Marketing en/of Communicatie. Het is een podium dat de hele organisatie aangaat. Behoud zelf de coördinatie maar zorg dat je met content gevoed wordt vanuit de medewerkers. Vraag ze je ideeën en werkervaringen aan te leveren, bijvoorbeeld in een werkoverleg. Betrek ze en vraag of ze ook de content willen delen. Het mooiste is als ze het zelf gaan plaatsen, vooral voor bepaalde functies zoals in de sales is dat een must, maar begeleid en faciliteer hierin. Deel je successen en laat zien wat het de organisatie oplevert. En zijn er goede bloggers, vloggers of fotografen in huis? Maak er gebruik van!
Corinne Keijzer, oprichter en eigenaar van Digital Moves, is vanaf 2010 trainer, spreker en auteur op gebied van het onderwerp LinkedIn. Naast haar populaire gratis handleiding LinkedIn heeft zij ook de bestseller ‘Meer succes met LinkedIn!' en ‘LinkedIn voor bedrijven' geschreven. Dit laatste boek is nu volledig herschreven en is een fijne handleiding om je volledig door de bedrijfspagina en het vernieuwde advertentiesysteem van LinkedIn te loodsen. Zowel als e-book als print versie te verkrijgen.
Over Corinne Keijzer
Corinne Keijzer, oprichter en eigenaar van Digital Moves, is vanaf 2010 trainer, spreker en auteur op gebied van het onderwerp LinkedIn en door LinkedIn zelf benoemd tot officieel ambassadeur. Zij schreef meerdere bestsellers waaronder 'LinkedIn voor bedrijven', 'Meer succes met LinkedIn!' en '400 tips en ideeën voor je LinkedIn-posts'.