Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Recensie

Bedrijfsvoering en ICT op één lijn

'Bedrijfsvoering en ICT op een lijn' heeft een interessant uitgangspunt door een drietal bedrijfskundige aspecten, functionaliteit, kwaliteit en kosten toe te passen op een viertal ICT-thema's die bij de meeste bedrijven in de belangstelling zullen staan: Enterprise Resource Planning (ERP), outsourcing, e-business en Customer Relation Management (CRM).

Bertrand Weegenaar | 6 maart 2005 | 2-3 minuten leestijd

 Al deze ICT thema's zijn inmiddels direct aan de bedrijfsdoelstellingen, -strategie en -operatie gelieerd. Toch constateren de auteurs nog dat tussen bedrijfsvoering en ICT een groot gat bestaat. Deze kan opgevuld worden door de rol van CIO goed in te vullen: "De grootste uitdaging van de CIO is het realiseren van de veranderingen zowel aan de kant van de bedrijfsvoering als aan de technologische kant om ICT zo goed mogelijk te laten functioneren ter ondersteuning en ter realisatie van de bedrijfsprocessen." De doelgroep van dit boek is de student in hoger onderwijs en belangstellenden in dit onderwerp. Ook geven ze aan dat de aanpak van dit boek ambitieus is. De auteurs van 'Bedrijfsvoering en ICT op een lijn' zijn stuk voor stuk deskundig op de eerder genoemde gebieden. Kortom heel veel informatie over bedrijfskundige modellen en ICT gebieden Toch gaat er iets mis in dit boek en dat wordt met name veroorzaakt door onvoldoende redactie. Er is op een aantal gebieden sprake van onbalans. Goed beschouwd zijn een aantal verschillende artikelen bewerkt door de redactioneel verantwoordelijke auteur Louis van Hemmen. Sommige hoofdstukken zijn veel uitgebreider en gedetailleerde dan andere. Door het creëren van een soort bedrijfskundige / ICT matrix is een afstemming tussen theorie en praktijk erg belangrijk. In een aantal hoofdstukken (niet alle) is daarom een praktijkvoorbeeld opgenomen om de (bedrijfskundige) theorie in de praktijk te toetsen. Meestal omvat dit voorbeeld slechts een of twee pagina's tekst (van bijvoorbeeld 27 pagina's theorie over e-business). En binnen die ruimte moeten ze dan ook nog eens de functie van een CIO een plaats geven! (Bijvoorbeeld Hoe werkt dat dan? Is de CIO een bedrijfskundig geschoolde ICT-manager of een CFI die informatie-technologie als hobby heeft? Wat is zijn rol in vertalen aan de ene kant van bedrijfswensen in ICT-toepassingen en aan de andere kant van ICT-mogelijkheden in bedrijfsveranderingen?) In de vier ICT-toepassingen in dit boek verdwijnt de CIO sterk naar de achtergrond. De hoofdstukken over ERP en e-business zijn inhoudelijk een herhaling van het hoofdstuk Functionaliteit. (wat natuurlijk ook de grote valkuil is.) Veel Porter dus in verschillende jasjes. Tot slot en dit mag de uitgever zich aanrekenen: het boek ziet er niet uit. Er staat veel tekst op een pagina staat waardoor het niet erg prettig leest. Daarnaast lijken de meeste plaatjes met een matrixprinter gedrukt en te zijn ingeleverd bij de uitgever, die ze zonder bewerking heeft overgenomen met een korrelig resultaat als gevolg. Ze zijn daarnaast vaak klein en in enkele gevallen daardoor bijna onleesbaar. Dat verbaast me want de uitgever is wel degelijk in staat goede boeken te doen verschijnen. Zo is er bijvoorbeeld de brede, inmiddels 24 delen tellende ICT Bibliotheek van Ten Hagen Stam. Aan die reeks voegt 'Bedrijfsvoering en ICT op een lijn' helaas niet veel toe.

Over Bertrand Weegenaar

Bertrand Weegenaar is als hogeschooldocent HBO-ICT werkzaam op Windesheim. Zijn voorliefde ligt bij de onderwerpen strategie, marketing, geschiedenis; biografieën en internet; e-business. 

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Boek bij dit artikel

Louis van Hemmen, Erik Beulen, Michiel Borgers
Bedrijfsvoering en ICT op één lijn

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden