eef een 7. Het is lovenswaardig dat op het terrein van projectmanagement af en toe ook aan de opdrachtgever wordt gedacht, nog steeds een onderschatte rol in een project. Een boekje dat voor deze groep geschreven wordt moet voldoen aan een paar criteria: de doelgroep moet de boodschap snel tot zich kunnen nemen (ze hebben weinig tijd) en ze moeten ook expliciet worden aangesproken op hun rol. Wat het eerste betreft, het boekje is ruim 80 blz. en redelijk toegankelijk. Op een tiental vragen die een opdrachtgever zich zou kunnen stellen vond ik op zeven vragen vrij snel het antwoord. Wat het tweede betreft vind ik dat het boekje hier en daar op twee gedachten hinkt. De ene is vragen vanuit het perspectief van de opdrachtgever beantwoorden, de tweede, algemene concepten over Prince2 uitleggen. Natuurlijk moet ook een opdrachtgever wat verder kijken dan het antwoord van zijn vraag lang is, maar ik denk dat hier de insteek scherper had gekund. Wat ik prima vind is dat ook een aantal risico¹s van Prince2 aan bod komt. Jammer dat daarbij niet aangegeven wordt dat door Prince2 de creërende kant nauwelijks wordt meegenomen. Daarin gaat het met name om ontwikkeling, bezieling en inspiratie. En ook op dat gebied ligt er een rol voor de opdrachtgever.
Over Jo Bos
Jo Bos is partner van Phaos, bureau voor organisatieontwikkeling. Hij heeft jarenlange ervaring in het leiden en begeleiden van projecten en programma's. Vanuit de adviespraktijk werken Ernst Harting, Marlet Hesselink en Jo Bos intensief aan de professionalisering van projectmanagement in allerlei organisaties.