Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Recensie

Leren in interactie met het Reflectiespel

Er zijn inmiddels rondom reflecteren vele publicaties verschenen. Het zijn vooral boeken en dat is jammer, vindt Marijke Lingsma, want wat geschreven is beklijft in de regel nooit zo lang. Leren in interactie doet het veel beter en daarom ontwikkelde zij samen met twee docenten van de Haagse Hogeschool het Reflectiespel.

Bert Peene | 23 november 2010 | 1-2 minuten leestijd

Weten wat je doet, waarom je het doet, waarom op deze manier en niet anders, wat je ermee wilt bereiken en wat de gevolgen ervan zijn voor jezelf en voor anderen: reflecteren is de basis van alle competenties en daarmee van succesvol gedrag op je werk en privé. Dat is al jaren een onderwerp dat ons in hoge mate interesseert.

Het Reflectiespel bestaat uit twee delen met in totaal 240 kaarten, verdeeld over thema’s waarmee mensen in hun werk of privé vrijwel dagelijks in aanraking komen. Deel 1 bevat meer algemene thema’s: resultaatgerichtheid, communicatie, planmatig werken, samenwerken en omgaan met conflicten. Deel 2 bevat meer complexe thema’s: ondernemerschap, omgaan met dilemma’s, omgaan met tegenslagen, balans tussen werk en privé en toekomstgerichtheid.

Voor ieder thema zijn twintig kaarten voorhanden. Het spel wil helpen om het reflectievermogen te ontwikkelen en de zelfkennis en dynamiek met anderen te vergroten. Daarbij worden ‘harde’ confrontaties niet geschuwd. ‘Reflectie is ook je onaangename trekken onder ogen zien,’ waarschuwt het meegeleverde spelboekje. En dus vind je tussen al die kaarten vragen als: ‘Wanneer ben je dominant in een discussie en wanneer juist niet?’, ‘Vraag aan je medespelers wat ze bij jou graag willen zien als het over communicatie gaat’ en ‘Van welke conflicten kun je genieten?’

Het Reflectiespel is er uit de categorie less is more, de Gerrickens-school zou je kunnen zeggen. Geen spelbord, geen fratsen en frutsels; gewoon een stel kaarten en een beknopte handleiding. En eigenlijk is dat ook nog teveel gezegd, want veel meer dan wat praktische tips en een handjevol spelvormen vind je daar niet in. Spelregels blokkeren de creativiteit en daarmee de mogelijkheden tot leren, oordeelt Lingsma. Laat mensen zelf maar ontdekken wat de beste spelvormen zijn om tot leren te komen. En zo is het maar net.

Over Bert Peene

Bert Peene werkte jarenlang als kerndocent bij IMAGO Groep, Via Vinci Academy en C-Lion, opleiders voor het onderwijs. Daarnaast voerde hij als zelfstandige opdrachten op het gebied van organisatieontwikkeling uit in profit en non-proft. Tegenwoordig werkt hij als free lance docent en schrijft hij voor diverse bladen over managementliteratuur.

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Boek bij dit artikel

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden