Lees verder
Prof. dr. André Wierdsma is emeritus hoogleraar Management en Organisatie aan Nyenrode Business Universiteit en aan China Europe International Business School (CEIBS) in Shanghai, China.
Meer over André WierdsmaCo-creatie van verandering
Paperback Nederlands 2005 4e druk 9789051667059Samenvatting
In een wereld die wordt gekenmerkt door pluriformiteit en verandering, wordt organiseren op basis van beheersing en externe besturing steeds problematischer. Als organiseren op basis van meer van hetzelfde niet werkt, hoe kan dan het andere worden ontwikkeld? Organiseren op basis van interne sturing, zelforganisatie en samen leren en creëren. Het wordt steeds belangrijker om in wisselende samenwerkingsverbanden te kunnen werken: organiseren met behoud van diversiteit.
Wat is nodig om patronen te doorbreken? Hoe bepaal je wat beter is, in een qua betekenis meervoudige wereld? Aan welke condities moet een context voor co-creatie voldoen? Welke ondersteuning is nodig om een proces van collectief leren te realiseren? Hoe ontwikkel je de competenties om met elkaar verschil te kunnen hanteren?
Dit boek is een reflectie op jarenlang werken met de weerbarstigheid van oude patronen in denken en handelen van managers en organisaties. Het heeft geresulteerd in een begrippenkader over hoe mensen kennis ontwikkelen, organiseren en hoe ze met elkaar kunnen leren. De ontwikkelde methodiek is gericht op het verhogen van de competentie van mensen om samen patronen in denken en handelen te veranderen.
Managers, adviseurs, trainers, opleiders en al diegenen die zoeken naar nieuwe wegen om bestaande situaties te veranderen, zullen in dit boek nieuwe inzichten en praktische handvatten vinden. De leidende gedachte is dat veranderingen pas inspirerend en betekenisvol zijn voor mensen, als ze onderdeel zijn geweest van het proces van betekeniscreatie.
Specificaties
Expertrecensies (1)
Lees verder
Lezersrecensies
Over André Wierdsma
Inhoudsopgave
1. Inleiding
2. Als meer van hetzelfde niet werkt
2.1 Meer van hetzelfde of de ontwikkeling van het andere
2.2 Organiseren: naast posities ook transacties
2.3 Opleiden: naast individueel ook collectief leren
2.4 Maatwerkprogramma's: de mogelijkheid voor collectief leren
2.5 Breken met hetzelfde: de intensiteit van leerprocessen
2.6 Context voor het ontwikkelen van het andere: maatwerkprogramma's
3. Doelstelling en opbouw van de studie
3.1 Maatwerkprogramma's
3.2 Doelstelling van de studie
3.3 Opbouw, afbakening en ervaringsbasis
4. Kennisontwikkeling; regelmaatkennis en maatregelkennis
4.1 Het ontdekken van de waarheid: contextvrije regelmaatkennis
4.2 Waarheid?
4.3 Waarheden!
4.4 Van waarheden naar handelen: contextgebonden maatregelkennis
5. Organiseren: van positioneel naar transactioneel organiseren
5.1 Transactioneel organiseren
5.2 Organiseren: een weefsel van een drietal processen
5.3 De ontwikkeling van transactioneel organiseren
5.4 Model voor levensvatbare systemen
6. Competentie-ontwikkeling: van individueel naar leren
6.1 Leren als individuele competentieverhoging
6.2 Leren als collectieve competentieverhoging
6.3 Model voor individuele en collectieve competentieverhoging
6.4 Collectieve competentieverhoging in organisaties
6.5 Geblokkeerd collectief leren
7. Methodiek voor collectieve competentieverhoging
7.1 Aanleiding, doelstelling en karakter
7.2 De MCC en het bestaande organiseerproces
7.3 De MCC: constructieregels en interventie-aanwijzingen
7.4 Samenspel tussen deelnemers en staf
7.5 De rol en houding van stafleden
8. De praktijk
8.1 Meereizen met de handelsonderneming
8.2 Meereizen met de zakelijke dienstverlener
9. Management- en organisatie-ontwikkeling
9.1 Ontwikkeling van managers en organisaties: een gekoppeld proces
9.2 Managementontwikkeling
9.3 Organisatieontwikkeling als implementatieproces: een verzorgde reis
9.4 Veranderen verandert
9.5 Organisatie-ontwikkeling als proces van co-creatie: een trektocht
9.6 De MCC: een gefaciliteerde context voor co-creatie
9.7 Blinde vlekken op de kaart van co-creatie strategieën
Samenvatting
Overzicht kaders en figuren
Noten
Literatuur
Over de schrijver
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan