Lees verder
Joitske Hulsebosch ziet alle online platforms en tools als een speeltuin van nieuwe mogelijkheden om leer- en veranderprocessen te ondersteunen.
Meer over de auteursBlended leren ontwerpen
Alles over tools, design en faciliteren
Paperback Nederlands 2021 2e druk 9789462722958Samenvatting
Online leren hoeft helemaal geen slap aftreksel te zijn van een serie bijeenkomsten in een zaaltje. Sterker nog: een doordachte blend van online en offline leren, van groepswerk en individueel werk, van leren op je eigen tijd en leren met anderen tegelijk, is veel effectiever dan de traditionele opzet. Voeg daar nog de voordelen van meer flexibiliteit in tijd en plaats en meer autonomie voor de lerende aan toe, en je begrijpt waarom blended leren niet meer weg te denken is uit het ontwikkellandschap van vandaag.
Maar hoe ontwerp je zo’n sterk en innovatief leertraject? Want er is wel veel meer te kiezen dan vroeger. Wie betrek je bij je ontwerp? Welke cruciale keuzes maak je voor de vorm? Hoe kies je de beste tools uit? En waar moet je op letten bij het faciliteren?
In Blended leren ontwerpen geven we je een state-of-the-art overzicht van het vakgebied en krijg je volop handvatten, modellen en tips. Geven we je dé oplossing, dé blauwdruk of dé tool voor blended leren? Nee, daar geloven we niet in. Jij, als HRD’er, ontwikkelaar of trainer kunt met hulp van dit boek je eigen leerpad kiezen en doorlopen. Of je nou op zoek bent naar de juiste blended oplossing voor een traject in jouw organisatie of naar de snelste manier om een superstrakke innovatieve sessie neer te zetten: dit boek is een handige gids.
Specificaties
Expertrecensies (1)
Lees verder
Lezersrecensies
Interviews en artikelen (1)
Over Joitske Hulsebosch
Over Sibrenne Wagenaar
Inhoudsopgave
1 Organiseer de start
Met wie ga je ontwerpen?
Je doelgroep in beeld
Drie ontwerpbenaderingen en zeven grondtonen
Zelf aan de slag: maak een persona
2 Ontwerp je blend
Zeven ontwerpprincipes
Modellenparade voor blended leren
Monitoren en evalueren van online leren: learning analytics
Zelf aan de slag: een storyboard van je ontwerp
3 Maak je blend innovatief
Drie manieren om te vernieuwen
Innovaties in online leerland
Het SAMR model voor vernieuwend denken
Hoe blijf je bij met nieuwe tech en tools?
Zelf aan de slag: een innovatief ontwerp
4 Van doel naar tool
Technologie: middel of doel?
Basistools voor leerinterventies
Uit het bos een boom kiezen
Waarborg de privacy
Zelf aan de slag: kies je tools
5 Van infographic tot interactieve video
Het inrichten van platformen en tools
Zelf content maken
Je deelnemers aan de slag met het maken van content
Prototype en testen
Zelf aan de slag: platformen, tools en content
6 De kunst van het online faciliteren
Ontwikkel je eigen facilitatorstijl
Waarin verschilt online van live faciliteren?
Deelnemers actief en betrokken houden
Aan de slag! Over rollen en taken
Van samenwerkend leren tot online peer feedback
Faciliteren van live online sessies
Als dit gebeurt, dan zal ik ...
Zelf aan de slag: een faciliteerplan
7 Online specials
Online conferenties
Faciliteren van leernetwerken en communities
Hybride bijeenkomsten
Open Space en World Café
Sociale MOOCs
Zelf aan de slag: Blijf leren!
Verklarende woordenlijst
Bronnen
Dankwoord
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan