Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Recensie

Exponentiële organisaties

Ideeën gebaseerd op nieuwe technologieën leiden tot nieuwe verdienmodellen. Die bestaande markten kunnen ontwrichten. Er valt iets op aan de groeifactor van deze bedrijven. Schaalbaarheid is het kernwoord. De opbrengst is tenminste tien keer groter dan in een lineaire organisatie. Door impact of output.

Jeanine Dijkhuis | 7 mei 2015 | 2-3 minuten leestijd

Biotechnologie, neurotech, nanotech, robotica, solar, sensoren en bodyscans… Hoewel ze misschien pas echt breed toepasbaar zijn over tien jaar, is men er al mee bezig. Groeiende bedrijven drijven steeds vaker op informatie in plaats van producten. Wanneer je opschuift richting een op informatie gebaseerde omgeving, kun je in een sneltreinvaart groeien. De verhouding investering/omzet kan eens in de twee jaar verdubbelen. En dan hoef je niet eens te voldoen aan alle tien tactieken die Exponentiële organisaties (ExO) kenmerken.

Mede-auteur van Exponentiële organisaties Yuri van Geest is Nederlands ambassadeur van de Singularity University. De Universiteit bestudeert de impact van exponentieel groeiende technologieën op organisaties en bedrijfstakken. Dit tijdperk van extreem versnellende innovatie vraagt om andere, wendbare organisatietechnieken. De huidige vaardigheden zijn vooral gebaseerd op omvang en controle. Leiders staan voor nieuwe uitdagingen. Ervan uitgaande dat de enige constante factor verandering is. De concurrentie komt nu al steeds vaker van kleine dienstverleners in plaats van grotere productiebedrijven.

Een ExO onderscheidt zich door een andere interne organisatie. Minder vaste activa, minder vaste medewerkers, lagere kosten. Met een klein team, ingedeeld naar expertise, grootse dingen doen. Met planningscycli van een jaar, want een 5-jarenplan is zelfmoord in een ExO. Het gaat om de kracht van netwerken in plaats van hiërarchie. Gebaseerd op transparantie en open source voor afnemers. Ben je een start-up of houd je je bezig met new business development, dan kun je van meet af aan de slag met deze uitgangspunten. Het eerste deel van dit boek gaat hierover.

Uit het tweede deel van het boek blijkt veel bewondering voor bestaande organisaties, die zich succesvol transformeerden tot ExO. Vaak kozen deze organisaties ervoor gescheiden van de traditionele omgeving een ExO te beginnen.

Dit boek is interessant van kleine ondernemer tot de leidinggevende en CEO van de toekomst. Die er aan moet wennen dat groei voortaan niet lineair maar exponentieel kan zijn. Met de test achter in het boek kun je jouw exponentiële score toetsen. De wet van Moore geldt al vijf decennia lang en nu pas zien we door ontwrichtende technologieën wat dat in de praktijk betekent.

Wil jij als consultant, entrepreneur of intrapreneur aan de slag in dit informatietijdperk, dan is dit boek een must read. Voor de senior marketeer is het ook een aanrader. Bereid je wel voor op een hoog abstractieniveau. Gelukkig staan er veel voorbeelden in het boek, zodat je niet hoeft te twijfelen over het waarheidsgehalte.

Over Jeanine Dijkhuis

Jeanine Dijkhuis is Register Marketeer met ruim 25 jaar ervaring. Zij is marketinggeneralist met een voorliefde voor resultaat- en mensgerichte marketingstrategie.

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden