Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Recensie

De ondernemende manager

Greveling gaat in 'De ondernemende manager' op zoek naar de redenen voor kritiek op management. Hij laat het niet alleen bij analyseren, en hij geeft aan dat toekomstbestendigheid en innovatie door ondernemend management het antwoord moet zijn. De ondernemende manager kan met zijn visie een keuze maken door een doel en daarmee perspectief en enthousiasme te bieden.

Nico Vreeswijk | 12 augustus 2011 | 3-4 minuten leestijd

In zijn boek 'De ondernemende manager' neemt Greveling de lezer mee in de vraag waarom het managerschap zo'n negatieve klank heeft en vertaalt zijn analyse naar de praktijk. Greveling is niet over een nacht ijs gegaan in zijn analyses. Hij combineert zijn waarnemingen uit de praktijk op een gedegen manier met managementliteratuur. Dat gaat van heel vroeger (Taylor, Fayol en Drucker) tot heel recent ('Bullshit management' van Jos Verveen).

De titel 'De ondernemende manager' prikkelt en laat zien dat ondernemen, creatief zijn en innovatie er toe doet. Met de subtitel 'voor toekomstbestendige organisaties' borduurt Greveling verder op zijn eerder verschenen boek 'Aantrekkingskracht'. Daar beschreef hij de hoop dat managers meer focus krijgen op de aantrekkingskracht van de business, in plaats van het kortetermijndenken voor de aandeelhouders. Het profiel van de ondernemende manager heeft Greveling ontleend aan het boek 'De zeven eigenschappen van effectief leiderschap' van Stephen Covey. Essentie daarbij is dat een manager effectief is door zijn tijd te besteden aan zaken die belangrijk zijn maar (nog) niet urgent zijn.

De manager moet bezig zijn met de toekomst en de lange termijn voor ogen houden. Relaties aangaan en vooral onderhouden om zo goed op de snel veranderende omgeving in te kunnen spelen. Zoals gezegd zit de kracht van dit boek in de combinatie van ideeën en modellen uit andere boeken.

Het model van acht soorten managementactiviteiten van Mintzberg combineert Greveling met de vier R's van hemzelf en de theorie U van Otto Scharmer. Dit zet Greveling neer als het managementmodel van de ondernemende manager. In de basis zie je de vier domeinen die Greveling in 'Aantrekkingskracht' heeft beschreven terugkomen. Dat zijn de domeinen: klanten (bedrijfsvoering), medewerkers (organisatie), alliantie/business partners (marktplaats) en belanghebbenden of stakeholders (bedrijfsomgeving). Binnen deze vier domeinen kun je aan de hand van zeven kernvaardigheden je aantrekkelijkheid vergroten. Nu spreekt Greveling over 8 stappen voor de ondernemende manager.

Ook het holistisch model uit zijn eerdere boek komt terug, Greveling wijst erop dat managers verantwoordelijk zijn voor het geheel en niet voor deelfacetten. In het huidig organisatiemodel 'mag' je niet meer gewoon manager zijn maar ben je verandermanager, kwaliteitsmanager of veiligheidsmanager. Juist door deze taakspecialisatie aan te brengen mis je de juiste context en ontneem je de visionaire en generalistische managers hun slagkracht.

Hiermee zit Greveling op de lijn van Mintzberg maar vooral ook van Jaap Peters die in zijn boek 'De intensieve menshouderij' het Rijnlandsmodel omarmt en terugverlangt naar de stationschef. Greveling maakt tenslotte ook duidelijk dat een ondernemende manager niet gelijk staat aan een ondernemer en benadrukt ook dat het onmogelijk is voor interim managers om voldoende geloofwaardigheid te krijgen. Een ondernemende manager werkt multidisciplinair en benut de kracht van de professionals om de onderneming toekomstbestendig te maken.

Greveling heeft een uitstekend boek geschreven en mij weten te boeien, daarmee komt hij met stip in mijn persoonlijke top tien van managementboeken. Greveling weet theorie en abstractie te vertalen naar praktische en concrete voorbeelden en geeft daarbij ook een set instrumenten. Maar dat is niet het enige, het boek is zowel voor managers die hun vak 'managen' serieus nemen als ook voor studenten en docenten van managementopleidingen en mba's een interessant boek. In dit boek zijn de meest ideeën en modellen van bekende auteurs van Mintzberg tot Weggeman in het juiste perspectief terug te vinden. Greveling heeft met dit boek zijn vorige boek overtroffen.

Over Nico Vreeswijk

Nico Vreeswijk MBA is werkzaam als manager relatiebeheer bij Sanquin Bloedvoorziening in Amsterdam en schrijft recensies op persoonlijke titel. Hij heeft zijn MBA behaald aan de Business School Nederland te Buren en is docent bij de business school NCOI.

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden