Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Recensie

De ondernemende manager

De toegevoegde waarde van de manager staat ter discussie. Kritiek over de rol en betekenis van de manager neemt toe. De manager zou teveel beheersmatig, controlerend en risicomijdend zijn, terwijl juist in een tijd van economische recessie behoefte is aan een ander type manager. 

Lex Beijersbergen | 11 januari 2012 | 3-4 minuten leestijd

Namelijk het type manager dat in staat is om nieuwe perspectieven en meer toegevoegde waarde te creëren voor klanten, medewerkers en businesspartners. Met 'De ondernemende manager' wil Norbert Greveling de lezer in laten zien hoe je van 'beheersende' manager' kunt veranderen naar een 'ondernemende manager'.

Sinds het laatste kwartaal van 2011 verkeert Nederland officieel in een recessie en de gevolgen hiervan domineren het nieuws. Het is een tijd waarin het bedrijfsleven wordt geconfronteerd met sterk dalende omzetten. Norbert Greveling wil hierin perspectief bieden en benadrukt in zijn boek 'De ondernemende manager' dat de toekomstbestendige onderneming managers nodig heeft die tot waarde-innovatie in staat zijn.

Norbert Greveling geeft antwoord op de vraag waarom de beheersende manager nu en in de toekomst niet meer volstaat. Vanuit een drietal golven van kritiek beschrijft hij waarom de manager niet meer voldoet en aan de hand van de rolbeschrijvingen van onder andere Henri Mintzberg, Robert Quinn en Peter Drucker maakt hij duidelijk dat de rol van manager de afgelopen jaren stil is blijven staan.

Door ook de macro-ontwikkelingen op het gebied van economie, digitalisering, globalisering en fragmentatie te betrekken, onderbouwt Greveling zijn visie waarom de verouderde invulling van de rol van manager moet veranderen naar die van een ondernemende manager. Het draait er vanaf heden om dat de rol en de betekenis van de manager zich vooral zou moeten richten op het tot stand brengen van waarde-innovatie voor klanten, medewerkers en businesspartners in plaats van de huidige focus op beheersmatige en controlerende taken binnen de waardeketen. Greveling beschrijft hoe je als manager kunt omvormen naar de ondernemende manager. Hierbij wordt aandacht geschonken aan de grondhouding die van een ondernemende manager mag worden verwacht en op welke terreinen de ondernemende manager zich dient te focussen voor een toekomstbestendige organisatie.

Met theorieën van onder meer William Isaacs en Marshall Rosenberg en met modellen van Henri Mintzberg, Alexander Osterwalder en Matthieu Weggeman, neemt Greveling de lezer mee naar de finale. Daarin beschrijft hij hoe u met behulp van 'theorie U' en de focus op de vier r'en (richting, ruimte, relatie en realisatie) zelf stappen kunt zetten om naar de rol van ondernemende manager te veranderen.

Het gaat Greveling erom de lezer in te laten zien dat de verandering nodig is en tevens wil hij inspireren om deze verandering tot stand te brengen. Daarin is hij maar deels geslaagd. Met een uitvoerig beschreven theoretische onderbouwing ondersteunt hij zijn visie dat de invulling van de rol van manager niet meer voldoet aan de eisen die nu en in de toekomst aan de manager gesteld worden.

Maar om de lezer daadwerkelijk te inspireren om de eerste stappen te zetten richting ondernemend gedrag, ontbreekt het naar mijn idee aan aansprekende praktijkvoorbeelden van managers die daadwerkelijk deze kentering hebben ingezet. Hierdoor ontneemt Greveling ook de mogelijkheid het boek leesbaarder te maken. Daar komt bij dat de volledige sleutel om een organisatie ondernemend te maken een veelomvattend en complex proces is. Toch, op basis van mijn ervaringen van afgelopen jaren deel ik de visie van Greveling dat managers een meer ondernemende rol mogen aannemen. Daarbij ik wil opmerken dat dit slechts een beperkt deel is van de gehele sleutel die een organisatie toekomstbestendig maakt.

Over Lex Beijersbergen
Lex Beijersbergen van Henegouwen MBA is adjunct directeur bij Omroep Reclame Nederland te Hilversum. Hij schrijft recensies op persoonlijke titel.

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden