Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Recensie

Het flitsbrein

Gedreven door nieuwe technologieën en communicatiemiddelen, neemt de snelheid van besluitvorming binnen organisaties alsmaar verder toe. Managers nemen beslissingen noodgedwongen steeds minder op kennis, ervaring en bestaande informatie. Terwijl er steeds meer data beschikbaar komt. Als gevolg van de gevraagde snelheid wordt intuïtie en/of gevoel misschien wel hét stuurmiddel van de komende tijd.

Jeanine Dijkhuis | 1 juli 2015

Op boeiende wijze beschrijft Overbeek in ‘Het flitsbrein’ het belang van intuïtie en de zeer diverse individuele visies die door de jaren heen verkondigd zijn over dit thema. Over de voor- en nadelen die auteurs hierover eerder publiceerden. Aangevuld met praktische voorbeelden uit zijn eigen omgeving. Bert Overbeek heeft zich voor het boek eens flink verdiept in de bestaande literatuur over intuïtie. Het lezen van Het Flitsbrein levert ons – doorsnee geïnteresseerde - lezers in ieder geval de tijd op van het niet meer hoeven lezen van 20 andere boeken. Zoals die er zijn over de psychologische, neurowetenschappelijke, spirituele, kunstzinnige achtergrond over ingeving en intuïtie. Overbeek geeft een brede kijk op zaken door al deze achtergronden te duiden en respecteren. Tegelijkertijd schroomt hij niet zijn eigen visie op het thema te herzien. Intuïtie blijkt, zoals Overbeek voorheen dacht, niet iets van buitenaf, maar is gebaseerd op je eigen hersenen. In welke mate dit betrouwbaar is voor verstandige besluitvorming fascineert hem zó, dat hij hiernaar uitvoerig op zoek is gegaan. Factoren als overlevingsmechanismen, misleidingen, training, expertise en automatismen zijn van invloed. Net als gevoel en leeftijd. Omdat weinig mensen achteraf erkennen dat ze gevoelsmatig fout zaten, is het moeilijk meetbaar wanneer een ingeving onjuist is geweest. Heeft hun intuïtie ze in de steek gelaten, waren het onvoorziene externe factoren of was het toeval? Met risicobestrijding als doel stelt Overbeek ons een checklist ter beschikking waarmee je individueel of als team beter beslagen ten ijs komt. ‘Alles begint met de houding om je eigen intuïties en denkbeelden samen met anderen kritisch onder de loep te nemen’. Omdat verder ook ieder hoofdstuk wordt afgesloten met tips om vanaf morgen toe te passen, is het een inspirerend denk- en werkboek. Besluitvorming vindt niet alleen plaats op de werkvloer. Ook in het privéleven komt iedereen de verschillen tussen analyse en gevoel tegen. Voor iedereen die meer wil weten over de mate waarin deze sensitiviteit leidend is voor ons gedrag is dit ook een interessant boek.

Over Jeanine Dijkhuis

Jeanine Dijkhuis is Register Marketeer met ruim 25 jaar ervaring. Zij is marketinggeneralist met een voorliefde voor resultaat- en mensgerichte marketingstrategie.

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden