Eric Goubin wil communicatieprofessionals inspireren en aanmoedigen tot verbindende communicatie die mensen weet te betrekken bij de huidige grote maatschappelijke thema’s. De communicatiefunctie van nu worstelt met de snel toenemende complexiteit van deze vraagstukken en de razendsnel veranderende omgeving. Om de professional verder te helpen, bouwt Goubin zijn boek Communicatie als bindkracht op rond tien uitdagingen voor de ‘communicatiewerking’.
Communicatiekompas
De eerste uitdaging is het Communicatiekompas. Communicatie is vooral bedoeld om impact te genereren. Daarom is het noodzakelijk strategische doelen te formuleren, het kompas dat duidelijk maakt waarom er gecommuniceerd wordt. De tweede uitdaging is communicatie over duurzaamheid en de rol van gedragsbeïnvloeding daarbij. De derde is inclusieve communicatie om begrip en erkenning te ontwikkelen voor iedereen, maar ook om ieder individu zo goed mogelijk te bereiken, te betrekken en te ‘be-raken’, dat wil zeggen, te bereiken met informatie die de mens raakt en houding en gedrag positief beïnvloedt. De vierde uitdaging is communicatie als democratisch instrument, over transparantie, participatie en monitoring.
Sociale media
Vervolgens gaat de auteur in op de negatieve effecten van de sociale media: stemmingmakerij, desinformatie en polarisatie en vooral hoe daarmee om te gaan als communicatieprofessional. De volgende uitdaging gaat over de snelle technologische ontwikkelingen, drukbezette communicatiemensen kunnen die nauwelijks bijhouden. Uitdaging 7 is de uitdaging om in de communicatie aan te sluiten bij de leefwereld van de mensen voor wie ze bestemd is. Goubin pleit ervoor dat de overheid ook aandacht schenkt aan emotie, naast rationeel beredeneren en overtuigen. En dat ze de mens centraal stelt in plaats van het eigen beleid, het systeem of de politicus. Uitdaging 8 gaat over structureel werken aan crisis- en risicocommunicatie.
Communicatieve organisatie
De negende uitdaging is stoppen met het centralistisch proberen te controleren van de communicatie van de organisatie. Iedere manager en medewerker communiceert en heeft daar een eigen rol en verantwoordelijkheid in. Op naar een communicatievere organisatie dus. De tiende uitdaging ten slotte, gaat in op de persoon van de communicatieprofessional en hoe die overeind kan blijven in de hectiek van zijn organisatie en haar omgeving.
Klaar voor de toekomst
Communicatie als bindkracht is een boeiende bundel die kan helpen de communicatiefunctie klaar te stomen voor de toekomst. De hoofdstukken zijn vlot en toegankelijk geschreven, voorzien van voorbeelden en onderbouwende cijfers. Jammer dat de eerste QR-code in het boek vastloopt op een verplicht lidmaatschap, maar de rest functioneert wel goed. Eric Goubin is er opnieuw in geslaagd een belangrijk en uitdagend boek te schrijven.
Over Nico Jong
Nico Jong is senior adviseur bij het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport.