Hoe raak je van dat knagende ontevreden gevoel over je werk af zonder meteen naar een andere baan te zoeken? Hoe kun je zelf en samen met je collega’s teamtaken herverdelen, zodat iedereen er Mooier werk aan overhoudt? De auteurs van Mooier werk geven je de handvatten om juist dát te bewerkstelligen. Door middel van smart crafting creëer je een persoonlijke baan op maat.
Met een frisse blik kijk je naar de taken waaruit je werk bestaat. In logische stappen verken je de vrijheidsgraden in je werk en hoe je deze kunt inzetten zodat je baan goed blijft passen bij wat je goed kunt én graag wilt.
Mooier Werk leert teamleiders, HR-professionals, coaches en adviseurs bovendien om op een andere manier te kijken naar (team)werk. Met praktijkinzichten uit interventietrajecten gedurende ruim vijf jaar wordt duidelijk wat het wel en niet oplevert als mensen zelf aan hun taken sleutelen om werk mooier en passender te maken. Aangevuld met inzichten uit onderzoek en baananalyses komt dit boek tot de kern van wat smart crafting kan betekenen voor de duurzame inzetbaarheid van mensen in hun baan en de teams waarin ze werken.
Mooier werk van Mark van Vuuren en Luc Dorenbosch is een fijn boek dat zeker nieuwe inzichten biedt. Niet alles is even nieuw, maar in combinatie met andere inzichten geeft het wel degelijk een frisse blik op het verkrijgen van een bevredigende taakinvulling binnen een team. De auteurs presenteren ‘jobcrafting’ als een actieve manier om zelf een betere invulling te geven aan een bestaande functie-inhoud.
Mooier werk bevat diverse oefeningen die de lezer helpt met het in actie komen; het werkelijke ‘doen’! Het is praktisch en –vooral- haalbaar. Er worden geen idealistische, onbereikbare doelen gesteld die direct al demotiveren. Gaandeweg het boek krijgt de lezer allengs meer het gevoel: ‘dit kan ik ook bereiken’!
Natuurlijk moet, om jobcrafting’ een kans van slagen te geven, de manager in het verhaal wel mee willen bewegen. Geeft de manager in kwestie zijn medewerkers het vertrouwen om zijn/haar medewerkers hun functie-inhoud te laten herontwerpen? Sterker nog, de rol van de manager is cruciaal. Hij zou jobcrafting niet alleen kunnen stimuleren maar zelfs kunnen toepassen op zijn eigen functie-inhoud. Jobcrafting komt derhalve het beste uit de verf wanneer het een collectief proces is.
Kortom, Mooier werk is een aangenaam verrassend boek dat aanzet tot actie richting ‘mooier werk’.
Hanneke Tinor-Centi (1960), eigenaar van HT-C Communicatie en Marketing, tekstschrijver, boekrecensent en boekmarketeer.