Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20
U heeft gezocht op 9789463192538. Het product dat u zocht is niet meer in die editie leverbaar en is vervangen door de onderstaande editie.

Klaar om te wenden

Handboek voor de strateeg

Gebonden Nederlands 2011 2e druk 9789055947126
Voormalig top 100Totaal 59 dagen
Verwachte levertijd ongeveer 2 werkdagen

Samenvatting

Strategen zijn nodig. De wereld om ons heen verandert continu. Er is onzekerheid over de toekomst en er is behoefte aan visie. Wat brengt de toekomst? Waar gaan we heen? Wat is ons succesverhaal?

'Klaar om te wenden' is bedoeld voor iedereen die in samenwerking met anderen de toekomst op de agenda wil zetten, breder wil kijken dan alleen naar winst en verder dan de korte termijn. Paul de Ruijter beschrijft in praktische termen de acht vragen waarover we continu in gesprek moeten blijven om in een dynamische en onzekere wereld een toekomstvaste strategie te kunnen voeren.

Waarom kwam Shell sterker uit de eerste oliecrisis en hoe bereidde de Rabobank zich al in 2004 voor op de kredietcrisis? Hoe zetten multinationals de toekomst naar hun hand en hoe bereidt onze krijgsmacht zich voor op de volgende oorlog? Iedere (toekomstige) strateeg vindt in dit boek de hulpmiddelen om zijn of haar organisatie klaar te maken om te wenden.

Specificaties

ISBN13:9789055947126
Taal:Nederlands
Bindwijze:gebonden
Aantal pagina's:276
Uitgever:Scriptum
Druk:2
Verschijningsdatum:21-12-2016
ISSN:

Expertrecensies (2)

recensie
Klaar om te wenden
Wendela Sanders | 27 april 2011
Wat een mooie metafoor: hoe als schipper bij wisselende windrichtingen de juiste koers te bepalen! Dit spreekt mij als zeiler enorm aan. Als de wind verandert, moet je als schipper je koers bijstellen. Door voorbereid te zijn op wat een windrichtingverandering met je schip en dus koers doet, kun je als leider van je organisatie adequatere beslissingen nemen. In 'Klaar om te wenden' geeft Paul de Ruijter handvatten om de veelheid aan scenario's om te zetten in een flexibele strategie, zodat de leiding (strateeg) van de organisatie weet op welk moment je overstag moet.
Lees verder
recensie
Koers pal toekomst
Pierre Pieterse | 4 april 2011
Als je weet dat zijn vader Adriaan heet, zijn broer Michiel, en op de cover een statige afbeelding van de grote Hollandse zeeheld zelf prijkt, dan zal het de lezer niet verbazen dat hij een soort ‘handboek voor de strateeg’ in handen heeft waarbij de leidende metafoor iets van doen heeft met zeilen, en er een relatie wordt gelegd tussen militaire en bedrijfsstrategie. En dat klopt dan ook, behalve dan de familierelatie. Klaar om te wenden van Paul de Ruijter is een praktische handleiding voor strategen in de dop om het bedrijfsschip over woelige marktbaren te leiden.
Lees verder

Lezersrecensies

4.3 van de 5
8 stemmen
6
0
0
2
0

Interviews en artikelen (1)

interview
Paul de Ruijter: ‘Je hebt altijd een keus’
Pierre de Winter 31 mei 2011 Met het boek Klaar om te wenden houdt Paul de Ruijter een hartstochtelijk pleidooi voor dynamische strategievorming bij Nederlandse bedrijven en organisaties. ‘Niemand stapt in een boot zonder over verschillende scenario’s na te denken.’

Over Paul de Ruijter

Ir. Paul de Ruijter werkt sinds 1992 fulltime als uitvoerder en begeleider van scenario- en strategieprojecten. Hij begon als research assistent voor Shell Group Planning in Londen, werkte later als beleidsmedewerker verkenningen bij de Koninklijke Nederlandse Academie van Wetenschappen in Amsterdam en werkte als partner van Global Business Network Europe. Sinds 1996 werkt hij met zijn team als directeur van De Ruijter Strategie voor organisaties als de International Energy Agency in Parijs, Rabobank, de Rijksoverheid en de gemeente Velsen.

Andere boeken door Paul de Ruijter

Inhoudsopgave

Inleiding
Wat is strategie?
Wat is een organisatie?
Onzekerheid en verandering: de noodzaak van een dynamische strategie
De acht elementen van strategie

1. MISSIE EN SUCCESFORMULE: Waartoe is de organisatie op aarde en wat is de kern van haar succes
1.1 Wat is onze missie?
1.2 Wat is onze succesformule?

2. DE OMGEVING VERKENNEN: Wat gebeurt er om ons heen?
2.1 Wat is zelf, wat is omgeving?
2.2 De omgeving verkennen: zaken om rekening mee te houden
2.3 Hoe breng je de buitenwereld in kaart?
2.4 Ontwikkelingen clusteren en beschrijven

3. SCENARIO'S: In welke situaties kunnen we terechtkomen?
3.1 Wat zijn scenario's?
3.2 Kernonzekerheden in kaart brengen en een scenarioraamwerk maken
3.3 Scenario's uitwerken
3.4 Scenario's verbeelden

4. WINDTUNNELEN EN OPTIES: Is onze huidige koers toekomstvast en wat kunnen we doen?
4.1 Uitdagingen bepalen
4.2 Opties in kaart brengen en windtunnelen
4.3 Opties evalueren: robuuste opties, startopties en stopopties
4.4 Investeringsvoorstellen

5. VISIEVORMING: Waar willen we heen, wie willen we zijn?
5.1 Het nut van een visie
5.2 Een visie ontwikkelen
5.3 Een visie verwoorden en visualiseren
5.4 Een visie delen

6. ROUTEKAART: Hoe komen we daar?
6.1 Wat is een routekaart?
6.2 Een routekaart ontwerpen
6.3 Een routekaart gebruiken

7. BEWEGEN: Van praten naar doen
7.1 Strategie in de organisatie: preorganiseren
7.2 Vertellen om te bewegen
7.3 De kracht van voordoen, meedoen en aandacht geven
7.4 Stoppen

8. METEN EN SIGNALEREN: Op koers blijven
8.1 De binnen- en de buitenwereld meten
8.2 Signaleren
8.3 Meten en signaleren: wie en hoe?
8.4 Beloningsstructuren en informatiesystemen

Managementboek Top 100

Rubrieken

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden

        Klaar om te wenden