
Lees verder
Drs. Marcel Hoonhout is van huis uit atheïstisch politiek theoloog. Hij is geregistreerd als (leer)supervisor, docent supervisiekunde en certified coach.
Meer over de auteursVan een professional mag je verwachten dat hij niet alleen knowhow heeft, maar ook een verhaal bij wat hij doet. Dat hij verantwoording kan afleggen en zijn overwegingen ook met klanten kan communiceren in de vorm van voorstellen of door hardop denken. Dat vraagt om het vermogen te reflecteren. Reflecteren op de professionele keuzes die je, vaak zonder erbij stil te staan, dagelijks maakt. Dit boek laat je zien hoe je dat doet.
Professioneel reflecteren beschrijft een werkgerelateerde variant van reflecteren waarmee je als professional je werkzame opvattingen, waarden en afwegingen kunt opsporen en de invloed ervan op jouw functioneren in kaart kunt brengen. Als je in staat bent je professionele handelen expliciet te maken en te onderbouwen, kun je het vervolgens doelgericht verbeteren. Wie zorgvuldig en professioneel kan reflecteren kan groeien en blijven leren, zelfstandig en samen met anderen.
In dit boek wordt nauwkeurig uiteengezet wat reflecteren inhoudt, wat een professional eigenlijk doet als hij reflecteert en krijgt de lezer een conceptuele analyse van reflectie aangereikt. Hierbij staan steeds de professionele werkervaringen centraal. En hoe je die ervaringen kan omzetten in nog zorgvuldiger handelen.
De auteurs delen jarenlange ervaring op het gebied van coaching en supervisie. Ze geven les aan hogescholen en universiteiten of werken als (executive) coach. Hun gebundelde kennis maakt van Professioneel reflecteren een boek van onschatbare waarde voor iedere professional.
reflecteren professioneel reflecteren ervaringsleren reflectievaardigheden professionele ontwikkeling persoonlijke ontwikkeling leren leren coaching werkervaringen werkreflectie zelfsturend leren professionele groei zelfsturing coachen handelingsalternatieven beroepspraktijk metacognitie supervisie professionele verantwoording conceptualiseren basisvaardigheden reflectie concretiseren leeromgeving werkzame opvattingen praktijktheorie professionele keuzes leervaardigheden professionele dilemma's learning agility reflectiecyclus bewustwording competentieontwikkeling impliciete kennis houvast voor reflectie professionele identiteit leerprocessen contrastrijker waarnemen free floating attention feedbackprocessen beroepsvorming compassie reflectiespiraal schriftelijke reflectie constructivisme adaptief kiezen schriftelijk reflecteren waarnemen complexe vraagstukken intervisie leerbegeleiding communicatieve vaardigheden verbeteren van handelen oordeel vormen pion-bron onderscheid hardop denken ambachtelijk aanscherpen single- en double-loop leren waarden en afwegingen context reflectie actor-context onderscheid didactiek onderzoekende houding gewoonteverandering situatie-prikkel-vraagstuk trigger momenten checklist amsterdamse zwerm reflection in action scenische reconstructie zelfinzicht systematisch reflecteren reflectieactiviteiten