Lees verder
C. Otto Scharmer ontwikkelde in een intensieve samenwerking van met medewerkers van het voormalige MIT Center of Organisational Learning de U-theorie.
Meer over de auteursLeiden vanuit de toekomst
Van ego-systeem naar eco-systeem
Paperback Nederlands 2013 1e druk 9789060386606Samenvatting
Otto Scharmer en Katrin Kaufer maken een grondige analyse van de onderliggende oorzaken van de economische, sociale en spiritueel-culturele crises van onze tijd.
Voorts bieden zij een praktische methode waarmee leiders de belangrijkste uitdagingen van onze tijd kunnen aangaan om een economie te creëren die zorg draagt voor het welzijn van iedereen. We moeten af van een verouderd 'ego-systeem'-bewustzijn dat zich volledig richt op het welzijn van het individu - hetzij een enkel persoon, een groep, een organisatie of een land - en streven naar een 'eco-systeem'-bewustzijn dat de nadruk legt op het welzijn van het geheel. Scharmer en Kaufer nemen de lezer mee op een tot nadenken stemmende reis vol met voorbeelden uit de praktijk die leiders en vernieuwers zullen helpen bij het transformeren en vernieuwen van het bedrijfsleven, de maatschappij en zichzelf. Zij presenteren een beproefd programma voor het ontwikkelen van leiderschapskwaliteiten, dat zal leiden tot innovatie in alle maatschappelijke sectoren en tot het creëren van een duurzame economie.
Specificaties
Expertrecensies (3)
Lees verder
Lees verder
Lees verder
Lezersrecensies
Over Otto Scharmer
Over Katrin Kaufer
Inhoudsopgave
1. Aan de oppervlakte: sympomen van dood en wedergeboorte
2. Structuur: systemische incongruenties
3. Het denken transformeren: de matrix van economische evolutie
4. De bron: verbinden met intentie en bewustzijn
5. De persoonlijke omkering leiden: van ik naar wij
6. De relationele omkering leiden: van ego naar eco
7. De institutionele omkering leiden: op eco-systeem gebaseerde economieen
8. Leiden vanuit de zich aandienende toekomst: nu
Aantekeningen
Register
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan